کاهش میزان واردات، نشان‌دهنده رکود حاکم بر اقتصاد است

آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام
جولای 2, 2015
صنایع تبدیلی فعلی معادن زنجان کافی نیست
جولای 4, 2015

براساس آماری که گمرک در مورد میزان واردات ۳ماهه نخست سال جاری منتشر کرده است، شاهد افت ۶درصدی صادرات چین به ایران و همچنین کاهش ۲۵درصدی صادرات امارات به ایران هستیم. در همین رابطه ابراهیم جمیلی رئیس خانه اقتصاد ایران معتقد است، اولا کاهش میزان واردات از دو کشور چین و امارات جای خوشحالی دارد، اما در وهله دوم نشان‌دهنده رکود حاکم بر صنعت و تولید کشورمان است. رئیس خانه اقتصاد ایران با بیان اینکه کشورمان از امارات عمدتا وارد‌کننده کالاهای ساخته شده و مصرفی است، ادامه داد: با این کاهش ۲۵درصدی واردات از این کشور می‌توان از ظرفیت تولید داخل به جای واردات بهره برد.

جمیلی ادامه داد: همچنین عمده واردات ما از چین کالاهای بی‌کیفیت است که افت میزان واردات از این کشور نیز امیدوار‌کننده است.

این فعال بخش خصوصی اما علت اصلی این کاهش میزان واردات را رکود حاکم بر تولید و صنعت کشورمان قلمداد کرد و اذعان داشت: با توجه به اینکه طی این مدت سایه رکود بر صحنه اقتصاد کشورمان حکمفرما بوده است، دولت باید یک چاره‌جویی اساسی در زمنیه خروج از رکود و ایجاد رونق در صحنه اقتصاد کشور صورت دهد.

وی با بیان اینکه در ۲سال گذشته دولت از بین تورم و رکود، اولی را انتخاب کرد، ادامه داد: هرچند دولت توانست طی ۲سال گذشته تورم افسارگسیخته‌یی را که در چندین سال گذشته به وجود آمده بود را مهار کند، اما در مقابل نیز رکود بر صنعت و تولید کشور سایه انداخت.

به گفته جمیلی این رکود نیز به نهاد‌های پولی و مالی رخنه کرده و افزایش آمار چک‌های برگشتی نمونه‌یی خوب در این زمینه است، باید توجه داشت که در صورت بی‌اعتباری ابزاری مانند چک، افراد در معاملات روی به تجارت نقدی می‌آورند که این موضوع نیز می‌تواند باعث افزایش حجم نقدینگی در جامعه شود.

رئیس خانه اقتصاد ایران همچنین با اشاره به احتمال بالای انعقاد توافق هسته‌یی در هفته آینده، اظهار داشت: با محقق‌شدن این موضوع، تحریم‌های پولی و بانکی که یکی از علل مهم رکود در کشور است برچیده می‌شود که این موضوع می‌تواند نویدبخش بازگشت رونق به صحنه اقتصاد کشور باشد. این فعال بخش خصوصی با بیان این باید برای دوران پساتحریم برنامه داشت، گفت: نباید به گونه‌یی رفتار کنیم که کشور به بهشتی برای ورود کالاهای دیگران بدل شود، بلکه باید با یک برنامه‌ریزی درست و مدون عمدتا مواد اولیه تولید و صنعت وارد کشور شود، تا از این طریق بتوان محصول نهایی را برای صادرات مهیا کرد و ارز وارد کشور کرد که البته این کار قدری مشکل است اما با برنامه‌ریزی می‌توان به آن جامع عمل پوشاند. براساس این گزارش، در ادامه به آمار ۳ماهه کشورمان در زمینه تجارت خارجی نگاهی خواهیم انداخت.

تجارت ۲۱میلیاردی طی ۳ماه

در ۳ماهه اول سال جاری حجم تجارت خارجی ایران به ۲۱میلیارد و ۲۱۴میلیون دلار رسید. بنابراین گزارش در این مدت ۱۰میلیارد و ۸۶۷میلیون دلار انواع کالا از ایران به سایر کشورها صادر و در مقابل ۱۰میلیارد و ۳۴۷میلیون دلار نیز وارد کشور شده است. همچنین میزان وزنی کالاهای صادراتی کشورمان در مدت یادشده ۲۵میلیون و ۶۱هزار تن و میزان وزنی کالاهای وارداتی نیز ۸میلیون و ۸۴۵هزار تن بوده است.

مثبت بودن تراز بازرگانی

بررسی تحلیلی تجارت خارجی ایران در بهار امسال نشان می‌دهد که همچنان تراز بازرگانی جمهوری اسلامی ایران مثبت و حجم صادرات بیشتر از واردات بوده است اما صادرات کشورمان ۹ و ۹۶صدم درصد و واردات نیز ۱۵ و ۴۸صدم درصد کاهش داشته است. همچنین مقایسه میزان وزنی صادرات نسبت به واردات حاکی از آن است که صادرکنندگان ایرانی همچنان به صادرات مواد خام علاقه‌مندند و کالاهای ساخته شده سهم کمتری را همچون سال‌های پیش به خود اختصاص داده است. این گزارش می‌افزاید: کارنامه تجارت خارجی ایران در بهار امسال حاکی از آن است که با وجود کاهش ۳۲درصدی صادرات میعانات گازی، جایگاه محصولات پتروشیمی بهتر شده و صادرکنندگان توانسته‌اند ارزش صادرات این محصول را در مدت یادشده ۱۲درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش دهند.

اقلام عمده کالاهای صادراتی

اقلام عمده صادرات در مدت مورد بررسی، شامل گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده به ارزش ۵۷۶میلیون دلار و سهم ارزشی ۷درصد، پروپان مایع شده به ارزش ۳۸۳میلیون دلار و سهم ارزشی ۴ و ۶۵صدم درصد و قیر نفت به ارزش ۳۶۳میلیون دلار و سهم ارزشی ۴ و ۴دهم درصد بوده است.

عمده‌ترین خریداران کالاهای ایرانی

اگرچه واردات از چین همواره با انتقادات شدیدی همراه بوده اما در مقابل کشور چین بزرگ‌ترین خریدار کالاهای ایرانی نیز به‌شمار می‌رود. این کشور در بهار امسال ۵میلیون و ۶۲۶هزار تن کالا به ارزش یک‌میلیارد و ۹۲۸میلیون دلار از ایران وارد کرد. پس از این، کشور عراق قرار دارد. صادرات به عراق نیز در این مدت با ۲ونیم درصد افزایش به یک‌میلیارد و ۵۰۹میلیون دلار رسید.

همچنین بیشترین افزایش صادرات در بهار امسال به کشور امارات متحده عربی و هند اختصاص دارد. امارات متحده عربی در این مدت یک‌میلیارد و ۳۱۷میلیون دلار انواع کالا از ایران وارد کرد و با ۴۳درصد افزایش نسبت به پارسال رتبه سوم را به خود اختصاص داد. هند در رتبه چهارم قرار گرفت. صادرات ایران به هند در این مدت ۷۲۹میلیون دلار بود که ۴۶درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین افغانستان نیز ۶۱۱میلیون دلار کالا از ایران وارد کرد و در رتبه پنجم قرار گرفت.

اقلام عمده واردات

این گزارش حاکی است، رتبه‌های نخست واردات کشورمان در این مدت به دو نهاده دامی و دو کالای اساسی اختصاص دارد.

در سال‌های گذشته نیز چنین بوده و رتبه‌های نخست واردات به این کالاها اختصاص داشته است. این کالاها به ترتیب شامل ذرت دامی به ارزش ۳۵۶میلیون دلار، برنج به ارزش ۲۴۳میلیون دلار، دانه گندم به ارزش ۲۱۴میلیون دلار و کنجاله سویا به ارزش ۲۰۹میلیون دلار هستند. سهم این کالاها از کل واردات کشورمان در مدت یادشده ۹ و ۸۸صدم درصد بوده است.

این در حالی است که خودرو دیگر جایی در میان پنج قلم عمده وارداتی ندارد و جای خود را به یک کالای سرمایه‌یی داده است. ماشین‌آلات و دستگاه‌های به هم فشرده، شکل دادن یا قالب‌گیری سوخت‌های معدنی جامد، خمیرهای سرامیکی و سایر محصولات معدنی و ماشین‌های درست کردن قالب‌های ریخته‌گری از ماسه عنوان پنجمین کالای عمده وارداتی کشورمان در این مدت است که به ارزش ۲۰۹میلیون دلار وارد کشورمان شده است.

کشورهای عمده صادرکننده کالا

چین در بهار امسال عمده‌ترین کشور صادرکننده کالا به ایران بوده است. سهم این کشور از کل واردات کشورمان ۲میلیارد و ۶۰۶میلیون دلار بود. با این حال صادرات چین به ایران در مدت یادشده بیش از ۶درصد کاهش داشته است. امارات متحده عربی رتبه دوم را به خود اختصاص داده و در این مدت ۲میلیارد و ۳۹۵میلیون دلار انواع کالا به ایران صادر کرده که مجموع صادرات این کشور نیز با ۲۵درصد کاهش همراه بوده است.

رتبه‌های بعدی نیز به کره‌جنوبی، ترکیه و هند اختصاص دارد که هر یک از این کشورها به ترتیب ۹۲۹میلیون دلار، ۷۸۲میلیون دلار و ۶۳۶میلیون دلار انواع کالا به ایران صادر کرده‌اند که گرچه صادرات هند به ایران در این مدت با کاهش چشمگیری همراه بوده اما شاهد افزایش صادرات کره جنوبی و ترکیه به
ایران هستیم.

منبع:www.otaghnews.com