همایش چشم‌انداز صنعت سرب و روی و بازار

شمار اندک تشکل های بخش خصوصی نشانه کم توجهی به کار جمعی است
فوریه 19, 2015
چشم انداز فلز سرب در دنیا
فوریه 19, 2015

به گزارش اتاق نیوز، ابراهیم جمیلی – عضو هیات مدیره انجمن سرب و روی – در این همایش با اشاره به پتانسیل‌های موجود در صنعت سرب و روی گفت: در چند سال اخیر حمایت چندانی از این صنعت صورت نگرفته و با توجه به کشف معادن در ترکیه و سرمایه‌گذاری قزاق‌ها، اوضاع برای ایران خیلی مطلوب نبوده است.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری در ترکیه به منظور احداث اولین کارخانه فرآوری به کمک ایرانی‌ها موجب شده که از صنعت سرب و روی ایران غافل بمانیم.

جمیلی اظهار کرد: اگر بتوانیم مناطق اکتشافی و مناطق متروکه که بلااستفاده مانده‌اند را واگذار کنیم اتفاقات خوبی حاصل می شود. البته پیشنهاد واگذاری شده اما تاکنون به نتیجه نرسیده است.

عضو هیات مدیره انجمن سرب و روی با بیان این‌که در کارخانه‌های فرآوری سرب و روی تنها ۳۵ درصد مواد اولیه از داخل کشور تامین می‌شود و مابقی از طریق واردات تامین می‌شود، اظهار کرد: با فعال شدن معدن مهدی‌آباد این ظرفیت تا سه برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی پیشنهاد خود را به دولت واگذاری معادن به بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری‌ آن‌ها عنوان و اظهار کرد: اگر سرمایه‌گذاری در این صنعت اتفاق بیفتد بازدهی صنعت سرب و روی نسبت به تمام صنایع چندین برابر می‌شود.

جمیلی ادامه داد:‌ از این طریق توان صادراتی و اشتغالزایی دراین صنعت افزایش پیدا می کند. به همین دلیل باید به دنبال ایجاد فرصت و جذب سرمایه‌گذاری باشیم.

غفلت از بخش خصوصی پایان یابد

در ادامه میرمحمد صادقی، رییس خانه معدن ایران با بیان این‌که به بخش خصوصی آن طور که باید توجه نمی شود، گفت: به دلیل این که بخش خصوصی به کار دسته جمعی توجه نمی کند توفیقی در ارتقای امور حاصل نمی‌شود.

وی تعداد تشکل‌های زیر مجموعه اتاق بازرگانی را ۲۰۰ تشکل عنوان و اظهار کرد: با توجه به جمعیت ایران این رقم بسیار ناچیز است و این مساله به این معناست که هنوز بخش خصوصی به کار دسته جمعی توجه ندارد.

رییس خانه معدن ایران با اشاره به انتخابات اتاق بازرگانی گفت: در این دوره باید چهار نفر از فعالان معدنی در اتاق به منظور رفع مشکلات معدن شرکت داشته باشند، چرا که در این زمان که دست ایران از نفت کوتاه شده ارتقای بخش معدن لزوم اساسی است.

ایران چهارمین تولیدکننده سرب و روی

در ادامه محمدرضا بهرامن، دبیر خانه معدن با بیان این‌که ایران چهارمین کشور تولیدکننده سرب و روی در آسیاست، گفت: این مساله یک مزیت بزرگ خوانده می‌شود که باید از آن به نحو احسن استفاده شود.

وی با اشاره به اهمیت بخش خصوصی در این حوزه اظهار کرد:‌ فعالیت بخش خصوصی در بخش معدن می تواند نتایج بسیار مطلوبی ایجاد کند و باید به این نکته توجه کرد که فضای اقتصادی یک منطقه زمانی که معدنکاری در آنجا ایجاد شود بسیار دگرگون می شود.

بهرامن دلیل دور شدن سرمایه از معادن ایران را نبود بهره وری در این حوزه عنوان کرد و افزود: باید بتوانیم سطح دانش را افزایش دهیم تا از این طریق بنگاه های موفقی داشته باشیم.

معادن نماد توسعه و جایگزین نفت

در ادامه محمد کوهی، مدیر عامل هلدینگ توسعه معادن سرب و روی با بیان این‌که از ۱۰۶ عنصر جدول مندلیف ۶۴ ماده معدنی در ایران وجود دارد، گفت: با توجه به وضعیت موجود، پیش بینی می‌شود در سال های آینده فرصت مناسبی برای کسب و کار در حوزه صنعت سرب و روی در ابعاد جهانی ایجاد شود.

وی عمده بازار صنعت سرب و روی را برخلاف فولاد، مس ،‌آلومینیوم در دست بخش خصوصی دانست و اظهار کرد: توجه دولت به این حوزه می تواند موجب ارتقا و توسعه صنعت سرب و روی شود.

کوهی با بیان این‌که ۸۱ واحد صنعتی سرب و روی در کشور وجود دارد، گفت: ظرفیت تولید این واحدهای صنعتی سه میلیون تن خوراک برای تولید اسمی است اما درحال حاضر خوارک تامینی تنها ۳۲ درصد از این آمار است.