نشست خبری نخستین همایش سرب و روی و بازار کشور:تنها ۴۰ درصد ظرفیت انگوران فعال است

برگزاری همایش چشم انداز سرب و روی و بازار
ژانویه 6, 2015
معادن سرب و روی در ورطه فراموشی سرمایه گذاران
ژانویه 6, 2015

طبق مذاکرات به عمل آمده با طرف ترک، پس از رفع معضلات گمرکی ماهانه ۱۰هزار تن خاک به کشور وارد می‌شود.
به گزارش «کسب‌وکار»، ابراهیم جمیلی، عضوهیات‌مدیره گروه صنعتی معدنی زرین در نشست خبری نخستین همایش سرب و روی و بازار اظهار داشت: این شرکت حدود ۴۴ درصد کنسانتره سرب و روی کشور را تولید می‌کند و طبق پیش‌بینی‌های
به عمل آمده ظرف ۲ سال آینده این میزان را به بالای
۵۷ درصد خواهد رساند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه صنعت سرب و روی کشور از دید مسئولان دورمانده است، ابراز داشت: فعالان عرصه سرب و روی کشور براین باورند که مسئولان دولتی و بازار سرمایه به دلیل کم‌اطلاعی از وضعیت معادن و مزیت‌های آن، نگرش مناسبی را از صنعت سرب و روی ندارند به همین منظور برای یافتن جایگاه مناسب برای بخش سرب و روی، معرفی مزیت‌های تولید شمش و کنسانتره و در نهایت ایجاد جایگاه مطلوب در بازارهای بین‌المللی نخستین همایش سرب و روی کشور در
۲۹ بهمن ماه سال جاری برگزار می‌شود.
جمیلی ادامه داد: در نظر گرفته شده تا این همایش در سال‌های آینده هرچه تخصصی‌تر برگزار شود و به‌گونه‌ای پیگیری شود که در خاورمیانه و جهان برای فعالیت و حضور در این همایش برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا هر ساله بر قوت علمی و عملی این همایش افزوده شود.
عضو هیات‌مدیره گروه صنعتی معدنی زرین درباره اهداف برگزاری این همایش بیان کرد: آشنایی بازار سرمایه با صنعت سرب و روی همراه با تبیین چشم‌انداز برای این عناصر از اهداف اصلی برگزاری این همایش بوده است.
وی با اشاره به اینکه صنعت سرب و روی از جمله صنایعی به‌شمار می‌رود که می‌تواند نقش شایان توجهی را در رشد اقتصادی کشور داشته باشد، افزود: از آنجا که به‌طور مکرر برافزایش میزان صادرات غیرنفتی تاکید می‌شود، به نظر می‌رسد که باید سهم کشور را در زمینه سرب و روی در بازار جهانی افزایش دهیم تا با اتکا به این امر بتوانیم صادرات را از نفت دور کنیم و به سمت معدن و صنعت سوق دهیم زیرا معدن خود زیربنای صنعت به‌شمار می‌رود.
جمیلی ادامه داد: در این رابطه دبیرخانه همایش در تعامل با دانشگاه‌ها، آماده دریافت مقالات کاربردی در این صنعت است تا ضمن ارائه در همایش و بحث در پنل‌های تخصصی به صورت کتاب منتشر شود و به‌عنوان کتابی مرجع در زمینه سرب و روی در اختیار علاقه‌مندان و پژوهشگران قرار گیرد.
وی در رابطه با اینکه سرمایه‌گذاری‌ها در کشور باید به سمت و سوی صنایع با مزیت سوق داده شود، گفت: تاکنون نگرش‌ها به‌گونه‌ای بود که مزیت در صنعت عامل سرمایه‌گذاری به‌شمار نمی‌رفت اما درحال حاضر ضروری به نظر می‌رسد که این نگرش‌ها تغییر یابد و منابع صرف صنایع سودآور شود که البته در مدت اخیر دولت، مسئولان و مجلس به این باور رسیده‌اند که معدن از جمله صنایع سودآور و پرمزیت است و باید سرمایه‌گذاری مناسبی در این بخش صورت بپذیرد زیرا پس از نفت کشور تنها می‌تواند از پتانسیل‌های موجود در بخش معدن بهره‌برداری کرده و باعث ارزآوری شود.
جمیلی با اشاره به اینکه برای رشد و رونق بخش معدن در کشور می‌توان از کشورهای موفق در این عرصه الگوبرداری کرد، افزود: ترکیه، عمان و قزاقستان از جمله کشورهایی هستند که می‌توانند الگوی مناسبی در بخش معدن برای کشور باشند تا با الگوبرداری از آنها و تکیه بر منابع معدنی بتوان سرمایه‌گذاران خارجی مناسب را در این حوزه جذب کرد.
وی درباره ظرفیت کشور در زمینه تولید سرب و روی گفت: کشور در حال حاضر ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن شمش روی، ۴۲۰هزار تن شمش سرب و بالای ۲ میلیون تن کنسانتره سرب و روی را داراست که البته این میزان تنها با استفاده از ۴۰درصد ظرفیت موجود در معدن انگوران برآورد شده است.
وی گفت: شرکت زرین در حال حاضر در معدن مهدی‌آباد یزد نیز سرمایه‌گذاری کرده است که با بهره‌برداری از این معدن پس از ۵۰ سال در بخش سرب و روی کشور در وضعیت مناسبی قرار خواهد گرفت.
عضو هیات‌مدیره گروه صنعتی معدنی زرین با اشاره به اینکه ظرفیت خاک معدن انگوران کاهش یافته است، افزود: با توجه به کمبود خاک به فکر واردات خاک هستیم اما متاسفانه به دلیل مشکلات گمرکی مذاکرات با ترک‌ها دچار مشکل شده است که پس از رفع آن ماهانه ۱۰هزار تن خاک وارد خواهد شد.
وی در رابطه با میزان مناسب نرخ ارز برای رشد صنعت سرب و روی ،گفت: ارز تک رقمی و ثبات در بازار همراه با کاهش نوسانات رز می‌تواند باعث بهبود این صنعت در کشور شود زیرا حرکت در بازار بی‌ثبات میزان سود و زیان را افزایش می‌دهد. سلیمی دبیر نخستین همایش سرب وروی نیز با تاکید برضرورت حضور صنعت سرب و روی در بازار سرمایه، گفت: مشاهده می‌شود که قیمت سرب و روی نسبت به طلا و مس تغییرات کمتری را داشته است و به نحوی که می‌توان گفت در این بخش ثبات نسبی در بازار جهانی حاکم است به همین دلیل سرمایه‌گذاری در این بخش زیان‌ده نیست و می‌تواند در بازار سرمایه نیز وضعیت مطلوبی را بیابد. وی بیان کرد: در همین رابطه در نظرگرفته شده تا طی برنامه تعیین شده، پس از شفاف‌سازی اطلاعات برای بورس، شرکت‌های فعال در عرصه سرب و روی به صورت فعال‌تر در بازار سرمایه حضور یابند. رضا جمیلی مدیر بخش بازرگانی گروه صنعتی معدنی زرین نیز ادامه داد: در حال حاضر ۵۰تا ۶۰درصد ظرفیت تولید سرب و روی کشور در حال صدور است و عمده‌ترین بازارهای هدف کشور چین، هند، ترکیه و کره‌جنوبی بوده که امید می‌رود طبق اتفاقات خوبی که در زمینه حمل‌ونقل با کشتی صورت پذیرفته است ۶ بازار هدف در آسیا و ۶ بازار هدف در اروپا ایجاد شود

ساره نیکقدم منش.