قیمت محصولات معدنی به دوره صعود برگشت

۴ اولویت توسعه بخش معدن و صنایع معدنی در دولت دوازدهم
سپتامبر 6, 2017
روش‌های نوین فرآوری در صنعت سرب و روی
سپتامبر 24, 2017

در چند ماه ابتدای سال اغلب محصولات معدنی افت قیمت را تجربه کردند اما دوباره نمودارهای جهانی از افزایش قیمت این محصولات حکایت می کنند.

هفت محصول معدنی آلومینیوم، مس، روی، سرب، نیکل، قلع و نقره از جمله محصولاتی هستند که در هفته های اخیر در حال تجربه افزایش قیمت هستند که البته شیب تغییر قیمت در هر یک از این محصولات متفاوت است.

نمودارها نشان می‌دهند که فلز مس که در شش ماه اخیر تقریبا روند خطی یکسانی را با بیشینه تغییر قیمت ۵۰۰ دلار در هر تن داشته است، در ۲۵ روز اخیر شیب متعادل صعودی را در قیمت خود تجربه کرد که هفته گذشته در بالاترین حد خود به مرز ۷۰۰۰ دلار در هر تن رسید و بعد از آن با یک کاهش قیمت متعادل به حدود ۶۵۰۰ دلار در هرتن رسیده است.

فلز آلومینیوم نیز که تا دوماه پیش در فراز و فرودهای معمولی خود با بازه ۸۵ دلار در هر تن به سر می برد با یک شوک قیمتی همراه شد و تا ۲۰۰ دلار افزایش قیمت پیدا کرد و در مرز ۲۰۶۰ تا ۲۱۱۰ دلار در هر تن متوقف ماند.

مسیر قیمتی فلز روی نیز شباهت زیادی به نمودار قیمتی مس دارد و در هفته های گذشته یک قله افزایشی را تا قیمت ۳۲۰۰ دلار به ثبت رساند و حالا در حدود ۳۰۰۰ دلار در هر تن قیمت دارد.

فلز نیکل که تا اواسط تابستان سیر نزولی داشت اما از حدود دو ماه پیش افزایش قیمت داشت و در روز های گذشته تا بیش از ۱۲ هزار دلار در هر تن قیمت پیدا کرد و حالا هم به ۱۱ هزار و ۲۶۴ دلار رسیده است.

فلزهای سرب و قلع نسبت به دیگر فلزات افت و خیز بیشتری را تجربه کردند و با وجود این که سرب کمینه قیمت ۲۰۴۰ دلار را به ثبت رسانده بود اما در هفته های گذشته تا ۲۴۵۲ دلار در هر تن بالا رفت و در نهایت به ۲۲۶۶ دلا رسیده است.

قلع اما در این بازه تلورانس قیمت زیادی داشت و فاصله کمینه تا بیشینه قیمتی آن در شش ماه گذشته ۱۸۲۰ دلار بوده است و در هفته های گذشته به ۲۱ هزار دلار در هر تن رسید در حالی که امروز قیمت این فلز در هر تن به ۲۰ هزار و ۶۷۵ دلار رسیده است.

اما در این میان نقره نسبت به شش ماه گذشته که ۱۸.۴ دلار قیمت داشت تا یک دلار در هر اونس کاهش قیمت داشته است و با وجود این که طی افت هایی به ۱۵.۴ هم رسید اما حالا به ۱۷.۹ در هر اونس رسیده است.

 

منبع: دنیای معدن