فعال معدنی: بیش از ۳۰ درصد ظرفیت ۴۵۰ هزار تنی ذوب روی فعال است.

تداوم رکوردشکنی‌ روی در بازارهای جهانی
فوریه 12, 2017
دو نگاه متفاوت از بازار فلزات در سال ۲۰۱۷
فوریه 18, 2017

رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران می گوید، امروز از ظرفیت ۴۵۰ هزارتنی ذوب روی کشور به میزان ۱۵۰ هزار تن ( ۳۳ درصد ) شمش روی تولید می شود.

حسن حسینقلی روز دوشنبه به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: بخش فرآوری و ذوب سرب و روی صد در صد خصوصی است، اما در بخش معدن، دولت معدن انگوران ( زنجان ) را در اختیار دارد که تامین کننده بخشی از مواد اولیه کارخانه های ذوب روی و فلوتاسیون ( آماده سازی کانیها با مواد شیمیایی ) سرب و روی است.
وی تصریح کرد: دولت های نهم و دهم به بخش اکتشافات و استخراج سرب و روی توجه کافی و لازم نداشت، بنابراین واحدهای ذوب روی و فلوتاسیون با ظرفیت ۳۰ درصد کار می کنند و یا تعطیل شده اند.
حسینقلی افزود: اکنون تعدادی از معادن سرب و روی بخش خصوصی فعالیت دارند، در عین حال شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران بدون نظرخواهی از همه تشکل های مربوطه و مصرف کنندگان، سهمیه برای واحدهای فلوتاسیون و ذوب تعیین می کند که براساس تولید واقعی و امکانات تولید آنان نیست .

** وزارت صنعت، واحدهای سرب و روی را دریابد.
رییس کمیته سرب و روی خانه معدن ایران معتقد است: وزارت صنعت، معدن وتجارت اکنون کمک و مساعدت به واحد های سرب و روی می کند، اما آنان نیازمند کمک های بیشتری هستند، درعین حال از طرف بانک ها باید نقدینگی لازم برای واردات خاک سرب و روی از خارج با بهره پایین تامین شود.

** نرخ دلار متناسب با تورم داخلی و خارجی
حسینقلی افزود: قیمت دلار باید متناسب با اختلاف تورم داخلی و خارجی افزایش یابد، تا تولیدکننده و صادرکننده بتواند در بازارهای فروش با رقبای خود که از همه گونه کمک های بانکی و مالی، جوایز و غیره بهره مند هستند، رقابت و بازارهای خود را حفظ کند.

** دولت یازدهم سریعتر معدن مهدی آباد را فعال کند.
رییس اتحادیه صادرکنندگان سرب و روی ایران افزود: دولت یازدهم چنانچه معدن سرب و روی مهدی آباد ( یزد ) را سریعتر توسط برنده مزایده فعال کندو علاوه براین نهادهایی مانند سازمان های حفاظت محیط زیست، جنگلها، مراتع و آبخیزداری ( منابع طبیعی )، گاز و برق کمک کنند تا این مهم تحقق یابد بزرگترین خدمت به بخش خصوصی در بخش سرب و روی است.

منبع: دنیای معدن