صنعت سرب و روی با ۴۰ درصد ظرفیت اسمی خود فعالیت می کند

معادن کوچک زیادی وجود دارد که نیاز به تشویق دولت برای بهره برداری دارد
ژانویه 15, 2015
کارشناسان مقالات مربوط به صنعت سرب و روی را ارسال کنند
ژانویه 17, 2015

.برای رسیدن به ظرفیت صددرصدی در تولید سرب و روی، نیاز به تامین مواد اولیه وجود دارد
شهرام کدخدایی، مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا در گفتگو با خبرنگار معدن۲۴ با بیان این مطلب گفت: صنعت سرب و روی هم اکنون به دلیل کمبود خاک با حداقل ظرفیت اسمی در حال فعالیت است درصورتی که این صنعت با تمام مشکلات موجود به راحتی تا ۴۰ درصد دیگر قابلیت توسعه دارد

وی تصریح کرد: تولید فرآورده های سرب و روی در ایران، اقتصادی است به شرط آنکه این صنعت بتواند با ظرفیت اسمی به کار خود ادامه دهد

کدخدایی در ادامه افزود: مانع اصلی بر سر راه تولید، کمبود یا بهتر بگویم، نبود مواد معدنی است که رکن اصلی تولید به حساب می آید و اگر این مشکل به نحوی حل شود، سایر موانع رفع شدنی هستند.

وی گفت: تنها راهکار برای رفع کمبود موادمعدنی، واردات موادمعدنی و فعال سازی معادن کوچک و بزرگ داخلی بویژه معدن مهدی آباد است.

مدیرعامل شرکت زرین معدن آسیا در پاسخ به سوال خبرنگار معدن۲۴ درخصوص اینکه چشم انداز بازار سرب و روی را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: باتوجه به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی باید به صادرات غیرنفتی توجه ویژه شود از اینرو می توان به آینده صنعت روی خوش بین بود.

وی افزود : علیرغم مشکلات تامین مواد معدنی (خاک سرب و روی) شرکت بدون حتی یک روز توقف به غیر از توقفات معمولی در سال جاری، به کار خود ادامه داده و با فلوتاسیون برروی خاک های کم عیار، کلیه ظرفیت کاری خود را پر کرده است.

کدخدایی خاطرنشان کرد: در سال آتی چشم اندازها بهتر خواهد بود چراکه واردات خاک را از کشورهای همسایه در دستور کار قرار داده ایم.

وی درخاتمه و در پاسخ به این سوال که “برگزاری همایش هایی نظیر نخستین همایش چشم انداز سرب و روی و بازار را چگونه ارزیابی می کنید؟ گفت: برگزاری این همایش ها از چند جنبه حائز اهمیت است اول آنکه می توان با شفاف سازی، نظر سرمایه گذاران داخلی و خارجی را به این صنعت جلب کرد و میزان سرمایه گذاری را بالا برد که به تبع آن میزان تولید و سود حاصله بیشتر خواهد شد.

دوم آنکه تولیدکنندگان با همبستگی و اتحاد بیشتر می توانند نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی و در باروری و بهره وری هرچه بیشتر تولید و صادرات کوشا باشند و سوم آنکه معدنکاران داخلی معادن کوچک به این آگاهی دست پیدا می کنند که با فعال سازی معادن کوچک و ارایه محصول آن به بازار نقش مهمی در تولید سرمایه و روان سازی تولید شمش سرب و روی خواهند داشت.
منبع :
پایگاه تحلیلی خبری معدن۲۴