صنایع تبدیلی فعلی معادن زنجان کافی نیست

کاهش میزان واردات، نشان‌دهنده رکود حاکم بر اقتصاد است
جولای 3, 2015
بهره‌برداری‌ از معادن بزرگ‌مقیاس جایگزین واحدهای کوچک می‌شوند
جولای 5, 2015

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: صنایع تبدیلی در حوزه مواد استخراج شده معادن در سطح استان کافی نبوده و این کانی‎ها با صادرات به استان‎‏های دیگر ارزش افزوده و سهم اشتغال را نصیب سایر استان‎ها می‎کند.

ربابه داداشی اظهار کرد: در حال حاضر ۳۰۴ معدن در سطح استان وجود دارد که از این تعداد ۲۳۸ معدن فعال هستند و ۳۰ نوع ماده معدنی از جمله سرب و روی، بر، سنگ‎های گرانیتی، تراورتن، سیلیس، فلدسپات و گچ را استخراج می‎کنند.

وی با اشاره به اینکه در مجموع این ۳۰۴ معدن ۵۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی دارند و استان را در رتبه ۱۲ کشوری قرار داده‎ است، افزود: سرمایه‎گذاری در حوزه معادن استان ۶۶۹ میلیارد ریال بوده و زمینه اشتغالزایی ۱۷۸۳ را فراهم کرده‎ است.

این مسوول تاکید کرد: تعدادی واحدهای فرآوری در بخش معادن استان فعالیت دارند که از آن جمله در حوزه سرب و روی، شمش مس، تولید اکسیدروی و سنگ‎بری مدرن هستند. تعداد واحدهای فرآوری متناسب با میزان ذخائز معدنی نیست. کانی‎های استخراج شده به دلیل کافی نبودن صنایع فرآوری به استان‎های دیگر صادر می‌شود و علاوه بر ایجاد ارزش افزوده زمینه اشتغالزایی را نصیب استان‎های دیگر می‎کند.

این مسوول در خصوص مشکلات پیش روی فعالان عرصه معدن و بهره‌برداران این حوزه، تصریح کرد: معارضین محلی، برخی محدودیت‎های قانونی، کمبود نقدینگی، فرسودگی ماشین‌آلات و کافی نبودن بازار مصرف داخلی از عمده مشکلات پیش روی بهره‌برداران معدن استان است.

داداشی افزود: بسیاری از معادن از متخصصین این حوزه استفاده نمی‎کنند و عدم دسترسی به راه اختصاصی و عدم برق‎رسانی به معادن نیز از دیگر مشکلات این حوزه به‌شمار می‌رود.

رئیس اداره امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: چهار پهنه معدنی با مساحتی بالغ بر ۶۰۰۰ کیلومترمربع در استان به شرکت‎های دولتی همچون سازمان‎های زمین‎شناسی کشور واگذار شده تا با کارشناسی مناطق و شناسایی مناطق امیدبخش، آن‎ها را بر اساس قانون و مقررات در اختیار بخش خصوصی قرار دهند.

منبع: www.otaghnews.com