سمینار تخصصی سرب و روی و بازار امروز (۲۸بهمن) در اتاق بازرگانی ایران باحضور فعالان این صنعت آغاز بکار کرد.

چشم انداز روی در سال جاری مثبت تر از سرب است
فوریه 17, 2015
سرب و روی ایران؛ بازاری با مزیت بالا و نوسان اندک
فوریه 17, 2015

به گزارش معدن۲۴، در ابتدای برگزاری این برنامه مهندس بهنود دامغانی، مدیرمسوول سایت تحلیل خبری معدن۲۴ با بیان اهداف برگزاری این کنفرانس پرداخت و گفت: ایجاد شرایطی برای سرمایه گذاری های جدید در صنعت سرب و روی و شناساندن این صنعت به بازار سرمایه و سرمایه گذاران از جمله هدف اصلی این سمینار تخصصی بوده است.

وی افزود: همچنین در کارگاه های تخصصی این سمینار طرح های سرمایه گذاری و چشم انداز صنعت سرب و روی و تحولات این صنعت ارایه خواهد شد.

گفتنی است، این سمینار با همکاری گروه صنعتی و معدنی زرین و سایت معدن۲۴ و در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

مهندس ابراهیم جمیلی، مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین در ادامه این سمینار دلیل برگزاری این سمینار را نبود کنفرانس های تخصصی در بخش فلزات رنگین عنوان کرد و گفت: ایران باوجود دارا بودن مزیت نسبی در تولید فلزات رنگین چه در بخش اکتشاف، استخراج و فراوری و چه در بخش تولید شمش، هیچگونه سمینار تخصصی برای معرفی مزیت ها نداشته و باید برنامه ریزی های برای بعد از رفع تحریم ها برای گسترش این صنعت داشته باشیم.

وی گفت: در صنعت سرب و روی متاسفانه شاهد سرمایه گذاری دولتی نبوده ایم و تنها واحد ملی سرب و روی بعد از جنگ و به منظور نیازهای جنگ از سوی آلمان ها اجرا شد تا به تولید تنها سرب بپردازد اما بعد از آن هیچ سرمایه گذاری جدید انجام نشد و هر آنچه طی ۲۰ سال بوجود آمده و اکنون شاهد تولید ۴۵۰ هزار تن شمش سرب و ۴۲۰ هزار تن شمش روی هستیم، مربوط به بخش خصوصی است.

جمیلی ادامه داد: از یک سو عدم ورود دولت در بخش سرب و روی یک مزیت داشته و آن کم شدن نقش آن در تصمیم گیری های این حوزه است با این وجود، نبود حضور دولتی ها در بخش سرب و روی، نگرانی از توجه کم دولت به این سرب و روی و بی مهری به این صنعت است.

جمیلی خاطرنشان کرد: در صنعت سرب و روی شاهد پیشرفت و استفاده از تکنولوژی های روز دنیا و راهبری آن توسط چند شرکت بزرگ هستیم تا آنجا که باوجود هچعدم حمایت ها، ۳ برابر نیاز داخلی را صادرات داشته ایم.

وی گفت: متاسفانه در حال حاضر شاهد کوچ سرمایه ها و سرمایه گذاران داخلی به کشورهای همسایه همچون ترکیه بوده ایم تا آنجا که اولین کارخانه فراوری این کشور بتازگی راه اندازی خواهد شد.

مدیرعامل گروه معدنی و صنعتی زرین تصریح کرد: با اکتشاف معادن جدید در قزاقستان و ترکیه باید نگران صادرات سرب و روی کشور بود و چنانچه اقدام صحیحی انجام نشود و در واگذاری های پهنه ها از سوی دولت مشارکتی صورت نگیرد باید شاهد کاهش صادرات در این حوزه نیز بود.

وی گفت: چرا باید باوجود مناطق اکتشافی و معادنی همچون مهدی آباد بلا استفاده مانده درحالی که تنها از ۶۵ درصد ظرفیت کنونی تولید شمش سرب و روی استفاده می شود.

جمیلی گفت: پیشنهاد ما به دولت، یا سرمایه گذاری در این پهنه ها بوده یا راه اندازی این پهنه ها از طریق مشارکت با بخش خصوصی است پس نیاز به ورود بازار سرمایه در حوزه صنعت و سرب و روی دیده می شود.

وی در خاتمه به تشکیل کمیته ای در قالب سرب و روی اشاره کرد که در آن اقدام به شناساندن این صنعت به بازار سرمایه خواهد شد.

جمیل ادامه داد: با تشکیل این کمیته، توان صادراتی افزایش یافته و اشتغال زایی این صنعت بالاتر از حالت فعلی خواهد رفت. از سوی دیگر همکاری متقابل با دانشگاه ها نیز باید گسترش یابد تا شاهد استهصال این فلز و فلزات همراه ازجمله نقره، نیکل و کادمیوم باشیم.

در صنعت سرب و روی نیاز به سرمایه گذاری است دیده شده و می توان شاهد رشد این صنعت باشیم