سرمایه گذاری ایتالیایی در معادن ایران

تامین مواد اولیه، اصلی‌ترین چالش تولیدکنندگان روی
آوریل 23, 2016
ارتقای سطح معدنکاری با آموزش کارگران
آوریل 26, 2016

پتانسیل غنی در حوزه معادن این امکان را برای کشورمان بوجود آورده تا بتوان در این زمینه سرمایه گذاری های مناسبی انجام داد. در این راستا کشور ایتالیا آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در این حوزه اعلام کرده است.

به گزارش اتاق خبر،کشورمان دارای ذخایر غنی زیر زمینی است و ذخایر زیر زمینی و معدنی مهم ایران عبارتست از نفت، گاز طبیعی، آهن، مس، طلا، نقره، روی، سرب، کرومیت، منگنز، تیتانیم، اورانیم، ذغال سنگ، قلع، سنگ‌های قیمتی مانند فیروزه، گچ و نمک. ایران با دارا بودن حدود ۶۸ نوع ماده معدنی (غیرنفتی)، ۳۷ بیلیون تن ذخایر کشف شده و ۵۷ بیلیون تن ذخایر بالقوه در میان ۱۵ قدرت معدنی جهان جای گرفته و یکی از کشورهای غنی از حیث دارایی‌های معدنی به حساب می‌آید. این درحالیست که تولیدات معدنی تنها ۰٫۶ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌دهد، بعلاوه معدن کاری در ایران در حال توسعه است.

بنابراین گزارش، کشورمان در منطقه‌ای واقع شده که کشورهای اطراف آن مانند ترکیه و عربستان و کشورهای حوزه خلیج فارس باتوجه به آهنگ رشد و توسعه اقتصادی به منابع معدنی نیاز دارند و این در حالی است که این کشورها از نظر ذخایر معدنی بسیار فقیر هستند حتی این کشورها در صنایعی مانند فولاد سرمایه‌گذاری هم کرده‌اند اما مواد اولیه آنها وارداتی است و ایران می‌تواند منبع خوبی برای تأمین نیازهای این کشورها که به سرعت در حال افزایش است محسوب شود. ایران با ۱۸ درصد منابع گاز و ۹ درصد منابع نفت در بین کشورهای معدنی دنیا موقعیت منحصربه‌فردی برای تأمین انرژی فعالیت‌های معدنی به‌خصوص در فرآوری و فلزات دارد و قیمت انرژی در ایران باتوجه به منابع عمده بعضاً تا۵۰ درصد قیمت جهانی است و این موقعیت شرایطی را فراهم می‌کند که شرکت‌های بزرگ کل عملیات مرتبط با معدن را از استخراج، صنایع تولید فلزات به‌خصوص فولاد در ایران با قیمت تمام شده مناسب انجام دهند و به بازارهای نزدیک منطقه صادر کنند.

این گزارش می افزاید: کشورمان باتوجه به پتانسیل معدنی از ۷۰ سال قبل اولین کشوری بود که تدریس رشته معدن و زمین‌شناسی را دربین کشورهای منطقه آغاز کرده است. این خیل عظیم نیروهای متخصص کشورهای سرمایه‌گذار را از نظر نیروی انسانی بی‌نیاز می‌کند و این در حالی است که در سایر کشورهای منطقه چنین پتانسیلی وجود ندارد. ایران از نظر حجم ذخایر قطعی و بالقوه، وجود زیربناهای مناسب، وجود بازار مناسب مصرف در ایران و کشورهای منطقه، قیمت مناسب انرژی، دسترسی به آب‌های آزاد و همچنین نیروی انسانی متخصص و تحصیلکرده بخش معدن یکی از کشورهای بسیار شاخص جهت سرمایه‌گذاری شرکت‌های بزرگ معدنی شناخته می‌شود و در یک جمله ایران در آینده بهشت سرمایه‌گذاری معدنی شناخته خواهد شد.

 بنابراین گزارش، این پتانسیل غنی در حوزه معادن این امکان را برای کشورمان بوجود آورده تا بتوان در این زمینه سرمایه گذاری های مناسبی انجام داد. در این راستا کشور ایتالیا آمادگی خود را برای سرمایه گذاری در این حوزه اعلام کرده است. امیر خرمی شاد، معاون سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در گفتگو با ایرنا نوشته است: “تاسیس شرکت مشترک میان سازمان ایمیدرو و شرکت دانیلی (DANIELI) در ایران که ۶۰ درصد سهام مربوط به طرف ایتالیایی و ۴۰ درصد مربوط به ایمیدرو است، در سفر سال گذشته به این کشور تفاهم شد. این شرکت که با نام معدنی و فلزی ایران وایتالیا ثبت شده و کارهایش در حال انجام است، از مرحله کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی به ظرفیت ۶٫۵ میلیون تن کار را دنبال خواهد کرد. گزارش کار فعالیت شرکت یاد شده که نهایی شود، مطالعه فنی ومالی آن انجام و سرمایه گذاری با توجه به ظرفیت آن آغاز می شود.

 تفاهم همکاری با شرکت های ایتالیایی «دانیلی و فاتا» برای اجرای طرح های زنجیره آلومینیوم تا مرحله شمش با ظرفیت ۳۵۰هزار تن و نیز صنایع جانبی آن شامل بیلیت، سیم و کابل، فویل، ورق قوطی و ورق آلومینیومی خودرو در مجموع مبلغ ۱٫۷۳ میلیارد یورو و به همراه ساخت نیروگاه برق ۹۰۰ مگاواتی مربوط به این مجموعه از دیگر برنامه های تهران و رم در حوزه عملکردی ایمیدرو برشمرد. طرح های یاد شده در مسیر گسترش فعالیت در چارچوب اقتصاد مقاومتی صورت می گیرد و انتظار می رود اسناد مربوط به این همکاری در ماه جاری و یا اردیبهشت ماه، تکمیل و فعالیت آغاز شود. پیش بینی می شود شرکت معدنی و فلزی ایران و ایتالیا در بخشی از سرمایه گذاری ۱٫۷۳ میلیارد یورویی مربوط به طرح زنجیره آلومینیوم مشارکت کند که در این حوزه کارها از سوی ایمیدرو سازماندهی و هدایت می شود؛ در واقع ثبت شرکت مشترک و سرمایه گذاری مستقیم خارجی در این بخش(فلزی و غیرفلزی) صورت می گیرد.”

 این گزارش می افزاید: ایران و ایتالیا در سفر سال گذشته رئیس جمهوری اسلامی ایران در زمینه های یاد شده توافق مقدماتی داشتند و اکنون در سفر هیات ایتالیایی به تهران این توافق ها کامل خواهد شد و وارد مرحله اجرایی می شود. برخی فاینانس ها که مورد تفاهم با شرکت اس.ام.اس اینسه (SMS INNSE) و فولاد مبارکه برای توسعه فولاد هرمزگان صورت گرفته، در واقع از پوشش بیمه ساچه ایتالیا برخوردار است. توسعه نورد گرم فولاد مبارکه، ریخته گری و نورد فولاد سپید دشت (چهارمحال وبختیاری) و توسعه فولاد هرمزگان به همراه طرح تولید لوله های فولادی بدون درز به ارزش کل یک میلیارد یورو پیش بینی شده است.

 یادآور می شود: سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، شناخته‌شده به عنوان ایمیدرو، شرکت هلدینگ دولتی فعال در بخش معدن ایران است. ایمیدرو دارای ۸ شرکت اصلی و ۵۵ شرکت عملیاتی در زمینه صنایع فولاد، آلومینیوم، مس، سیمان و مواد معدنی می‌باشد. در سال ۲۰۰۲ کارکنان ایمیدرو و شرکتهای تابعه آن ۴۹،۳۰۰ نفر، ارزش کل دارایی‌ها آن‌ها ۳۳٫۵ هزار میلیارد ریال ، ارزش گردش مالی سالانه شرکت‌های تابعه ۳،۲۳۰ میلیارد ریال و صادرات ۴۴۸ میلیون دلار برآورد شده است.

منبع: اتاق خبر