سال ۲۰۱۶ سال فلزات پایه است؟

ارتقای سهم معدن در تولید ناخالص داخلی
دسامبر 19, 2015
“کیمیا” سه شنبه در فرابورس کشف قیمت می‌شود.
دسامبر 21, 2015

فلزات نیکل، مس و روی به تماشای آغاز سال میلادی جدید هستند.

گزارش جدید تحلیلگران مورگان استنلی نشان می دهد که فلزات رکود و افت ثابت و ماندگاری در سال ۲۰۱۵ مشاهده کردند.

وضعیت نیکل، روی و مس نشان می دهد که پیش بینی می شود متوسط بهای این فلزات در سال آینده بترتیب ۱۰ هزار و ۶۹۲ دلار به ازای هر تن، هزار و ۷۴۷۴ دلار در هر تن و ۵ هزار و ۲۳۶ دلار در هر تن باشد.

دانیل هینس (Daniel Hynes)، تحلیلگر ارشد کالایی گروه بانکی استرالیایی-نیوزیلندی (ANZ) معتقد است چشم انداز فلزات پایه در سال آینده مثبت است.

وی می گوید، چشم انداز به این دلیل در این بازارها بهتر است که عرضه مازاد در بازار این کالاها به بدی بازارهای مواد معدنی فله نظر سنگ اهن نیست.

این تحلیلگر اعلام کرده شروع تعدیل و تنظیم در عرضه فلزات پایه دیده می شود اما هنوز هم معامله گران برای معاملات بازار را جذاب نمی دانند.

با این وجود پیش بینی می شود برعکس سنگ آهن و زغالسنگ، در سال آینده در بخش نیگل و روی بازار با کسری مواجه شود البته قیمت های پیشنهادی مانند همیشه به تقاضای چین بستگی دارد.

این واقعیت ها که فعالیت های اقتصادی در تمام حوزه و همه جا در شرایط رونق باقی مانده و جریان تجارت کالایی صدمه دیده و نیز تولید به سرعت و به دنبال شوک ناشی از قیمت های پایین به حالت تعادل و توازن باز می گردد بازگوکننده این موضوع است که ریسک قیمت های نزولی محدود شده است.

برخی موسسات و گروه های مالی چند ملیتی نظیر Credit Suisse بر افزایش قیمت نیکل در سال آتی تاکید دارند چراکه تولیدکنندگان عمده این فلز اقدام به کاهش عرضه کرده اند و نیز متحمل ضرر و زیان شدیدی شده اند.

منبع: معدن ۲۴