روی در بازار ایران کاهشی شد.

طرح اقتصادی استاندارد معدن، اولویت نخست جذب سرمایه‌گذار
دسامبر 7, 2015
اولین جلسه مشترک نظام مهندسی معدن و کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران
دسامبر 9, 2015

روند قیمت روی در بازار داخل نشان می دهد بهای این فلز اساسی در طول هفته های اخیر به دنبال سقوط نرخ ها در بازارهای جهانی، کاهشی شده است.

بهای هر کیلوگرم شمش روی با عیار ۹۹٫۹۷ درصد که در اوایل شهریور به ۷ هزار و ۵۰ تومان نیز رسیده بود اواسط مهر ماه سال جاری ۶۶۰۰ تومان شده بود و اکنون ۶۳۰۰ تا ۶۴۰۰ تومان معامله می شود.

همچنین قیمت شمش روی با عیار ۹۹٫۹۸ از ۷۱۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم به ۶۷۰۰ تومان در اواسط مهر ماه و اکنون نیز به ۶۲۰۰ تا ۶۲۵۰ تومان تنزل پیدا کرده است.

کارشناسان معتقدند تاثیر کاهش قیمت های جهانی سرب و روی بیشتر از اثرات افزایش روزهای اخیر قیمت دلار بوده است و بهای فلزات اساسی نیز روند کاهشی خود را ادامه خواهند داد.

آنها می گویند، تولیدکنندگان به نوسانات هرچند موقتی و مثبت قیمت دلار واقف هستند البته این نوسانات صعودی تاحدودی از سقوط شدید قیمت های سرب و روی در بازار داخل جلوگیری کرده اما این مقاومت موقتی است.

آمار معاملات روی در بورس کالای ایران نیز نشان می دهد در هفت ماهه نخست امسال شاهد علاوه بر کاهش نرخ ها در عرضه های صورت گرفته، شاهد کاهش حجم معاملات نیز بوده ایم.

در هفت ماهه اول سال گذشته از ۳۲۰۰ تن انواع روی از عیارهای ۹۹٫۹۵ تا ۹۹٫۹۹ درصد صورت گرفته در تالار صنعتی بورس کالا تنها ۴۸۰ تن معامله انجام شد که ارزش آن بالغ بر ۳ میلیارد و ۵۳۴ میلیون تومان بوده است.

این درحالی است که در مدت مشابه سال قبل عرضه شمش با عیار های ۹۹٫۹۷ تا ۹۹٫۹۹ درصد ۱۹۴۰ تن بوده که ۹۴۰ تن مورد معامله قرار گرفته و ارزش آن حدود ۷ میلیارد و ۲۷ میلیون ۸۰۰ هزار تومان بود.

بررسی روند قیمت سرب اما نشان می دهد بهای این فلز تغییر محسوسی را نسبت به مهر ماه نداشته است و عیار ۹۹٫۹۹ درصد در تناژهای کم ۶۵۰۰ تا ۷ هزار تومان دادوستد شده و در تناژهای زیادتر قیمت به ۵۷۰۰ تومان نیز می رسد.

البته معاملات در بازار به دلیل تعطیلاتی که پشت سر گذاشته و تعطیلاتی که در پیش رو داشته و نیز نبود نقدینگی در بین خریداران محدود شده است.

گفته می شود که روی در بازارهای جهانی نیز هفته کاهشی را پشت سر گذاشته است.نوسانات این فلز در هفته گذشته منفی بوده و میانگین قیمت آن کاهشی بوده بگونه ای که میانگین قیمت روی در هفته منتهی به ۲۷ نوامبر ۱۵۵۰٫۴ دلار بود درحالی که هفته قبل ۱۵۲۸٫۳ دلار شده بود.

البته در برخی روزهای هفته قیمت ها صعودی بوده است که دلیل این صعود نرخ ها رشد بهای نفت، تغییرات منفی ارزش برابری دلار، افزایش شاخص سهام بورس های عمده دنیا در برخی روزهای هفته و تداوم کاهش موجودی روی در انبارهای بورس فلزات لندن بوده است.

این درحالی است که نگرانی از چشم انداز ضعیف اقتصادی چین، تغییرات و تقویت ارزش دلار، نگرانی از افزایش نرخ بهره در آمریکا، نوسانات کاهشی قیمت نفت و شاخص سهام در بعضی روزهای هفته گذشته سبب شد بهای فلزات اساسی نوسانی در مجموع کاهشی داشته باشند.

روی در کمترین قیمت خود از جولای ۲۰۰۹، در روز پنج شنبه به ۱۵۰۵٫۵ دلار در هر تن رسید.

در حالی قیمت روی روند نزولی را پشت سر گذاشته است که سرب در بازارهای جهانی صعودی بوده است بگونه ای که متوسط بهای این کالا که در هفته منتهی به ۲۷ نوامبر ۱۵۹۸٫۹ دلار بود و هفته قبل به ۱۶۴۱٫۹ دلار رسیده است.

منبع: معدن ۲۴