دریافت حق الارض اکتشافی اشتباه است/ اخذ حق انتفاع از معادن باعث حذف سرمایه گذار می شود

موضوع حق انتفاع معادن به زودی تعیین تکلیف می شود
ژوئن 8, 2015
گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشان داد: معدن بخش پیشران توسعه اقتصادی
ژوئن 9, 2015

دریافت حق انتفاع و حق الارض اکتشافی از تمامی دارندگان پروانه های بهره برداری و اکتشافی منجر به ناامیدی سرمایه گذاران بخش معدن می شود.

محمد جعفر صادقی پناه؛ عضو هیات مدیره خانه معدن ایران در گفتگو با خبرنگار معدن۲۴با بیان این مطلب گفت: دریافت حق انتفاع و حقوق دولتی از بهره برداران معادن منجر به از بین رفتن سرمایه گذاری در بخش معدن می شود.

وی در ادامه افزود: طبق تبصره ۳ ماده ۶ قانون معادن به ازای هر کیلومتر مربع پروانه اکتشاف ۲ تا ۵ میلیون تومان از دارنده گواهی کشف گرفته خواهد شد.

صادقی پناه خاطر نشان کرد: مصوبه حق الارض اکتشافی در سال ۹۳ از سوی معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر شد و در سال جاری نیز همچنان اجرا می شود.

عضو هیات مدیره خانه معدن ایران تصریح کرد: مبلغ حق الارض اکتشافی با تمدید پروانه اکتشاف نیز افزوده می شود در صورتی که از ابتدا قرار بر این بود تا مبلغ حق الارض اکتشافی تنها از دارندگان پروانه هایی که محدوده های اکتشافی را بیش از ۳ سال بلوکه کرده اند دریافت شود در حالی که اکنون از تمامی دارندگان پروانه های اکتشاف این مبلغ اخذ می شود.

وی اظهار داشت: دولت و مجلس جهت توسعه بخش معدن باید این موانع را مرتفع کنند تا سرمایه گذاران به راحتی در اکتشاف سرمایه گذاری کنند.

گفتنی است طبق تبصره ۳ ماده ۶ قانون معادن دارندگان پروانه اکتشاف به استثناء مالک یا مالکان شخصی در ملک خود یا موقوفات موظفند از زمان صدور پروانه اکتشاف، سالانه به ازاء هر کیلومترمربع از محدوده اکتشافی، مبلغی را به دولت پرداخت نمایند. میزان این مبلغ هر سال به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و تصویب شورای عالی معادن تعیین می‌شود.

منبع: معدن ۲۴