خیزش دوباره تولید مس و روی ایران تا ۲۰۲۰

عبور صادرات معدن و صنایع معدنی از ۳٫۴ میلیارد دلار در نیمه نخست سال
اکتبر 8, 2016
درخشش جهانی زرین معدن آسیا
اکتبر 18, 2016

بیزینس مانیتور در تازه‌ترین گزارش خود چشم‌انداز مثبتی را درباره رشد صنعت معدنکاری در میان مدت بعد از برطرف شدن تحریم‌ها ترسیم کرد.

طبق گزارش جدید بیزینس مانیتور طی ۵ سال آینده سرمایه‌گذاری‌های جدید از آسیا و اروپا رشد بخش معدنکاری ایران را تسریع خواهد کرد در حالی که بخش عمده ذخایر معدنی ایران همچنان دست نخورده باقی مانده که برای بهره‌برداری از آنها به تکنولوژی جدید نیاز دارد.

بیزینس مانیتور در عین حال هشدار داده که پیشرفت بخش معدنکاری ایران ممکن است به دلیل دولتی بودن عمده آن با کندی مواجه شود. بخش عمده شرکت‌های معدنی ایران با وجود دو دور خصوصی سازی همچنان دولتی بوده که از آن جمله می‌توان به شرکت ملی صنایع مس ایران اشاره کرد.

بروکراسی گسترده، فساد، ضعف زیرساخت‌ها و قیمت پایین مواد معدنی از عواملی هستند که باعث محدود شدن رشد صنعت معدنکاری ایران به نرخ سالانه ۴٫۲ درصد تا پایان دهه جاری خواهند شد.

رشد تولید بخش معدن از ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ به ۴٫۹ درصد کاهش خواهد یافت در مقایسه با ۶٫۶ درصد رشد ۵ سال قبل از آن.

طبق اعلام بیزینس مانیتور تولید مس ایران طی سال‌های آینده افزایش خواهد یافت و تا ۲۰۲۰ نرخ رشد سالانه ۱۳ درصدی را تجربه خواهد کرد در حالی که این نرخ رشد در ۵ سال قبل تنها ۲٫۱ درصد بود.

پیش‌بینی می‌شود تولید مس ایران توسط شرکت ملی صنایع مس ایران تا پایان دهه کنونی با وجود انحصار کامل این شرکت بر زنجیره تامین مس ایران به ۵۰۰ هزار تن برسد.

شرکت ملی صنایع مس ایران دارای سه معدن بزرگ سرچشمه، سونگون و میدوک است که مجموع ذخایر آنها به ۳٫۴ میلیارد تن می‌رسد که سنگ آهن آنها حاوی بطور متوسط ۰٫۶ درصد مس است. معدن مس سرچشمه واقع در استان کرمان دومین معدن بزرگ مس جهان است.

این معدن بیش از ۸۲۶ میلیون تن ذخایر ثابت شده و ۱٫۲ میلیارد تن ذخایر احتمالی ممس دارد و متوسط عیار سنگ آهن نیز ۰٫۷ درصد است. در این معدن همچنین مولیبدن، طلا، نقره و عناصر نادر خاکی وجود دارد.

معدن سونگون دومین معدن بزرگ فعال مس ایران با ۴۷۰ میلیون تن ذخایر قطعی و ۱ میلیارد تن ذخایر احتمالی با عیار ۰٫۶ درصد است.

سومین معدن بزرگ مس ایران نیز معدن میدوک یک معدن روباز با ۱۷۰ میلیون تن ذخایر قطعی و عیار ۰٫۲۵ درصد است. در سال ۲۰۱۵ شرکت ملی صنایع مس ایران با راه‌اندازی دو کارخانه کنسانتره‌سازی در سرچشمه و سونگون حدود ۳۰۰ هزار تن به ظرفیت تولید سالانه کنسانتره خود اضافه کرد.

بیزینس توضیح می‌دهد که شرکت ملی صنایع مس ایران یک سال پیش توافق نامه سرمایه‌گذاری را با یک کنسرسیوم از شرکت‌های خاورمیانه برای ساخت کارخانه کنسانتره سازی ۱۰۰ هزار تنی مس چاه فیروزه در کرمان امضا کرد که پیش‌بینی می‌شود در ۲۰۱۹ به تولید برسد.

ایران همچنین بزرگترین ذخایر قطعی روی دنیا را به میزان ۳۰۰ میلیون تن در اختیار دارد اما به گفته بیزینس مانیتور این بخش در ایران هنوز بسیار توسعه نیافته است و تاکنون تنها ۰٫۵ درصد ذخایر روی ایران مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌اند.

ایران از نظر میزان تولید روی بعد از چین، قزاقستان و هند چهارمین تولیدکننده بزرگ روی در جهان است.

بعد از چندین سال کاهش تولید، تولید معدنی روی ایران به رشد مثبت بازگشت که از علل عمده این رشد می‌توان به بهبود قیمت‌های جهانی و افزایش تقاضای داخلی اشاره کرد.

دو معدن بزرگ روی ایران شامل مهدی آباد با ۱۶٫۵ میلیون تن ذخایر سنگ روی و انگوران با ۹ میلیون تن ذخیره باقیمانده هستند. تولید سرب و روی در ایران عمدتا در اختیار گروه توسعه معادن روی ایران، شرکت معدنی و صنعتی باما، شرکت معادن بافق و شرکت کالسیمین است.

منبع: ماین نیوز