حوادث ناشی از کار باید به صفر برسد.

الزام معدنداران به استخدام مسئول فنی
دسامبر 22, 2015
ایران به سمت اقتصاد معدنی حرکت می‌کند.
دسامبر 26, 2015

رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران اعلام کرد: حوادث ناشی از کار در بخش ایمنی ، بهداشت و محیط زیست باید به صفر برسد.

به گزارش ماین نیوز، مهدی کرباسیان روز سه شنبه در مراسم افتتاح دومین همایش ایمنی، بهداشت و محیط زیست در معادن و صنایع معدنی ایران افزود: با وجود کاهش حوادث در بخش های مختلف معادن طی دو سال اخیر ، حتی نباید یک حادثه هم داشته باشیم.

وی همچنین به ابلاغ سیاست های کلی محیط زیست از سوی مقام معظم رهبری در ۲۶ آبان امسال نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اهمیت موارد مطروحه در این سیاست ها، همه ما باید به آن اعتقاد داشته باشیم.

وی با تشکر از همه مدیران و دست اندرکاران ایمنی، بهداشت و محیط زیست(HSE) شرکت ها و واحدهای تابعه، تصریح کرد: در مقوله HSE ، سلامت نیروی انسانی به عنوان آفریده خداوند اهمیت بسیار زیادی دارد لذا توجه به آموزش در این بخش ضروری است.

کرباسیان تاکید کرد: در بخش ایمنی، بهداشت و محیط زیست فقط یک سازمان یا دستگاه نباید مسئول باشد بلکه همه دستگاه ها با اولویت دادن به آموزش ، به این باور برسند که این مسئله یک موضوع همگانی است.

وی خواستار اجباری کردن آموزش برای ارتقاء ایمنی معادن شد و تصریح کرد: ایمیدرو با بودجه خود در سال جاری بیش از ۵۰۰ نفر از کارگران معادن در ۷ استان کشور را در بخش های ایمنی ۱۴ هزار نفرساعت آموزش داده که از دو هفته آینده در بقیه استان ها اجرایی خواهد شد. این آموزش ها توسط سازمان فنی و حرفه ای است و سازمان نظام مهندسی بر آن نظارت می کند.

رییس هیات عامل ایمیدرو خواستار توجه بیشتر به ایمنی و همچنین سرمایه گذاری در معادن زغالسنگ کشور شد و گفت: ایمیدرو در این بخش بیش از ۲٫۳ میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده و برای ارتقاء سطح ایمنی در معادن ۴۰۰ دستگاه زغال سنج از کشورهای پیشرفته وارد شده که از امروز بتدریج در تمام معادن زغالسنگ که عمدتا هم خصوصی هستند، توزیع خواهد شد.

کرباسیان با بیان اینکه باید در جوار معادن، حداقل امکانات اورژانسی وجود داشته باشد، اضافه کرد: برای همه مراکز استان ها، خودرو آمبولانس تهیه شده که تحویل آنها امروز انجام خواهد شد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: اگر قرار باشد سیاست های اقتصاد مقاومتی اجرا شود، کشور به رشد ۸ درصدی اقتصاد و توسعه پایدار دست پیدا کند، مسئولان باید به حوزه معدن بیشتر توجه و حمایت کنند.

کرباسیان تصریح کرد: اگر می خواهیم کشور برتر منطقه باشیم ؛ باید در حوزه اقتصاد قوی تر از وضعیت فعلی باشیم که تحقق آن از طریق معدن امکانپذیر است.

وی گفت: در حال حاضر سهم بخش معدن و صنایع معدنی در اقتصاد در مجموع ۶ درصد ( یک درصد سهم معدن و ۵ درصد سهم صنایع معدنی ) است ؛ اما این رقم در کشورهای معدنی بطور میانگین ۱۶ درصد است و ما هم می توانیم به این سطح برسیم.

کرباسیان افزود: توسعه معادن در کشور سبب افزایش ایجاد اشتغال می شود و همچنین کشور را در رسیدن به اهداف سند چشم انداز نزدیک می کند اما این مهم باید با رعایت کامل شاخص های زیست محیطی باشد.

منبع: ماین نیوز