حدود ۶ میلیارد تن ماده معدنی به ذخایر قطعی کشور افزوده شد

جایگاه منابع طبیعی ایران در جهان
سپتامبر 7, 2015
تشریح اهداف ۶ گانه کمیسیون معدن در خانه اقتصاد
سپتامبر 10, 2015

دکتر مهدی کرباسیان با بیان این مطلب اظهار داشت: از نیمه دوم امسال به تدریج نقاط امیدبخش طرح اکتشاف معادن با حجم بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع که از نیمه دوم سال ۹۲ شروع شده، شناسایی خواهد شد و برای اجرای مراحل بعدی (اکتشافات تکمیلی و غیره) با بخش خصوصی وارد مذاکره خواهیم شد.

وی که در حاشیه اجلاس دو روزه آموزش کارشناسان اکو سخن می گفت، ادامه داد: با توسعه اکتشافات، بدون شک حجم ذخایر قطعی معادن کشور تا حدود۵۰ درصد افزایش می یابد و جایگاه ایران از نظر میزان ذخایر معدنی در جهان ارتقا خواهد یافت. افزون بر این، با توجه واقع شدن معادن کشور در نقاط محروم، اکتشاف و فرآوری معادن علاوه بر ایجاد اشتغال و ارزش افزوده، سبب توسعه و تحول این مناطق در حوزه های مختلف فرهنگی، علمی، اجتماعی و غیره خواهد شد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ضرورت استفاده از پژوهش و دانش روز دنیا برای توسعه در بخش معدن و صنایع معدنی و سپس بومی سازی آن، تصریح کرد: کشورهای منطقه اکو از نظر معدن، ظرفیت بسیار بالایی دارند و ایمیدرو با کشورهای این حوزه نظیر قزاقستان، آذربایجان، ترکمنستان و
افغانستان در بخش اکتشاف همکاری مطلوبی دارد و در حال تبادل علمی با کشورهای این حوزه است.

وی ادامه داد: همچنین در حال حاضر، با کشورهای پیشرفته دنیا در بخش معدن نظیر استرالیا و آفریقای جنوبی وارد مذاکره شده ایم و از تجربه های آنها در این بخش استفاده خواهیم کرد. با کشورهای اروپایی نیز کم و بیش در حال مذاکره هستیم و امیدواریم با نتیجه بخشی تعاملات جهانی، سرعت مذاکرات بیشتر شود.

بنا به این گزارش، طبق آمارها مجموع ذخایر معدنی کشورمان از اکتشاف حدود ۷ درصد از مساحت کل کشور که در گذشته انجام شده ۵۷ میلیارد تن برآورد شده که با اکتشافات جدید، افزایش این ذخایر قطعی است.

منبع: گسترش صمت