جمیلی: کیفیت، محور همایش و نمایشگاه معدن باشد

لزوم برنامه ریزی برای اولویت های سرمایه گذاری
آوریل 5, 2015
اقتصادی شدن معادن کم عیار سرب و روی
آوریل 25, 2015
اتاق نیوز: رییس خانه اقتصاد ایران در رابطه با وضعیت برگزاری همایش و نمایشگاه‌های معدنی ایران گفت: به‌طور قطع برگزاری این برنامه‌ها در رشد اقتصاد معدنی از طریق جذب سرمایه‌گذاران، افزایش تعاملات بین‌المللی و توسعه همکاری با شرکت‌های بین‌المللی نقش قابل ملاحظه‌ای داشته است.

برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌ها، بستری برای جذب سرمایه‌گذار، انتقال فناوری و آشنایی با تجهیزات پیشرفته است اما کارشناسان معتقدند این برنامه‌ها در ایران به‌دلیل تعدد و موازی‌کاری که دارند نتوانسته‌اند انتظارات بخش معدن را آنطور که باید تامین کنند.

از این‌رو باید برگزاری همایش و نمایشگاه‌ها با رویکرد علمی و تخصصی تنها به افراد با صلاحیت در قالب یک مجموعه که هماهنگی دولت و سایر بخش‌ها را دارد، واگذار شود.
ماشین‌آلات و تجهیزات معدنکاری در تمام بخش‌های اکتشاف، استخراج، فرآوری و باطله‌برداری در نتیجه ارتقای فناوری با سرعت برای افزایش تولید و ایجاد بهره‌وری در حال تغییر است. از این‌رو فراهم کردن فضا برای آشنایی معدنکاران با دستاوردهای روز دنیا همواره می‌تواند گامی در جهت توسعه بخش معدن محسوب شود.

کیفیت، محور همایش و نمایشگاه
رییس خانه اقتصاد ایران در رابطه با وضعیت برگزاری همایش و نمایشگاه‌های معدنی ایران و تاثیر آنها در رشد این بخش به صمت گفت: به‌طور قطع برگزاری این برنامه‌ها در رشد اقتصاد معدنی از طریق جذب سرمایه‌گذاران، افزایش تعاملات بین‌المللی و توسعه همکاری با شرکت‌های بین‌المللی نقش قابل ملاحظه‌ای داشته است با این حال نتوانسته تمام انتظارات را برآورده کند، چراکه برخی از این همایش و نمایشگاه‌ها بدون اینکه دستاورد علمی و توسعه‌ای داشته باشند از سوی افرادی برگزار می‌شود که توانمندی بالایی در این بخش ندارند. از این‌رو باید از برگزاری چنین همایش‌ها ممانعت شود.

ابراهیم جمیلی با تاکید بر اینکه همایش و نمایشگاه‌های معدنی باید اهدافی را که در بهبود تولید و تجارت کشور موثر است دنبال کند، افزود: این برنامه‌ها باید در ۲ سطح ملی و بین‌المللی با محوریت کیفیت برگزار شود، از این‌رو برای تقویت آنها باید تقویم همایش و نمایشگاه‌ها دقیق بررسی شود تا با برنامه‌های بین‌المللی مشابه همزمان نباشد.
وی ادامه داد: حال اگر همایش در زمان مناسبی با حضور شرکت‌های برگزارکننده قوی انجام شود می‌تواند همراهی شرکت‌های بزرگ خارجی را هم به ارمغان بیاورد. با این حال این مسئله نیازمند همکاری بیشتر دولت و تشکل‌ها با شرکت‌های برگزارکننده همایش و نمایشگاهی معدنی است تا با تدوین ملاک‌هایی که لازمه ارتقای سطح فعالیت‌های اکتشافی، استخراجی و فرآوری است بستر توسعه بخش معدن را برای کشور با کمک همایش‌ها به همراه آورد. بنابراین نیاز است از برنامه‌هایی که خارج از چارچوب ملاک‌های تعیین شده برگزار می‌شود جلوگیری به‌عمل آید.
او با تاکید بر اینکه باید بار علمی همایش‌ها افزایش یابد و نمایشگاه‌ها به‌منظور انتقال دانش فنی در کشور برگزار شوند، افزود: از آنجایی که تمام فعالیت‌های معدنی از اکتشاف تا فرآوری به هم مرتبط هستند ارتقای فناوری از طریق برگزاری نمایشگاه‌هایی که آخرین دستاوردهای بین‌المللی را عرضه می‌کنند می‌تواند زمینه آشنایی معدنکاران با این تجهیزات و در نهایت مسیر ورود آنها به معادن ایران را هموار کند. از طرف دیگر برگزاری همایش‌ها با رویکردی علمی می‌تواند سطح علمی و توانمندی‌های فنی معدنکاران ایران را ارتقا دهد.
برگزاری تخصصی، کلید موفقیت
عضو هیات‌مدیره خانه معدن در گفت‌وگو با صمت درباره اهمیت برپایی همایش و نمایشگاه در حوزه معدن کشوری گفت: با پیشرفت‌هایی که در زمینه ارتباطات انجام‌شده درحال‌حاضر می‌توان از طریق شبکه‌های اینترنتی با آخرین دستاوردهای شرکت‌های سازنده تجهیزات معدنی آشنا شد اما از آنجایی که اعتماد کافی به خریدهای این چنینی به وجود نیامده و از سوی دیگر فضای نمایشگاه قدرت انتخاب بیشتری به خریداران می‌دهد، به‌طور قطع برنامه‌ریزی برای برگزاری همایش‌ها و نمایشگاه‌های کیفی و تخصصی می‌تواند در به روز کردن معادن و در نهایت ارتقای بهره‌وری تولید موثر باشد.
بهرام شکوری با اشاره به اینکه باید همایش‌ها و نمایشگاه‌ها در کشور ساماندهی شود، ادامه داد: هم‌اکنون تشکل‌ها و شرکت‌های مختلفی این برنامه‌ها را به اجرا در می‌آورند و بیشتر نگاه کسب‌وکاری در آنها وجود دارد، حال اگر این همایش و نمایشگاه‌ها به‌منظور توسعه سرمایه‌گذاری و ارتقای دانش فنی معدنکاری در ایران با محوریت یک تشکل با حضور سایر انجمن‌ها برگزار شود می‌تواند تحقق اهداف را آسان‌تر کند.

وی تاکید کرد: جذب سرمایه‌گذار تنها به نحوه برگزاری همایش یا نمایشگاه بر نمی‌گردد بلکه تعاملات بین‌المللی کشور و امنیت سرمایه در داخل کشور نقش حیاتی برای توسعه همکاری‌های بین‌المللی شرکت‌های خارجی با بخش معدن ایران دارد. بنابراین در کنار هماهنگی برای دعوت از شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران خارجی باید فضای اقتصادی کشور به سمتی حرکت کند که بتواند از موقعیتی که در این همایش‌ها و نمایشگاه‌ها به وجود می‌آید حداکثر استفاده را کند.

او با اشاره به اینکه همایش‌ها و نمایشگاه‌ها باید به سمت تخصصی شدن روند، تصریح کرد: وقتی این برنامه‌ها در هریک از بخش‌ها یا مواد معدنی به‌صورت تخصصی برگزار شود علاوه بر اینکه هزینه کمتری را برای عرضه‌کنندگان و متقاضیان خواهد داشت، می‌تواند کیفیت این نمایشگاه را بالاتر ببرد و هدفمندی بیشتری از سوی شرکت‌کنندگان به وجود آورد.

شکوری اظهار کرد: درحال‌حاضر معدنکاران سالانه در چند برنامه این چنینی که در قالب کلی برگزار می‌شود شرکت می‌کنند و در نهایت نتیجه لازم را به‌دست نمی‌آورند. شاید لازم باشد دولت و تشکل‌های صنفی با بررسی این برنامه‌ها، از دادن مجوز به برنامه‌هایی که خارج از چارچوب ملی یا اهداف توسعه‌ای برگزار می‌شود، ممانعت کنند.