جذب یک میلیارد دلار سرمایه به بخش معدن

همایش چشم انداز صنعت سرب، روی و بازار فردا ۹ صبح برگزار می شود
فوریه 16, 2015
چشم انداز روی در سال جاری مثبت تر از سرب است
فوریه 17, 2015

نخستین سمینار تخصصی سرب و روی  بازار برگزار شد. در این سمینار ابراهیم جمیلی، مدیرعامل گروه صنعتی و معدنی زرین، گفت: تا سال آینده یک میلیارد دلار معادل سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه به بخش معدن جذب خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در صنعت سرب و روی شاهد سرمایه‌گذاری دولتی نبوده‌ایم، گفت: تنها واحد ملی سرب و روی بعد از جنگ و به منظور تامین نیازها از سوی آلمان‌ها اجرا شد تا تنها به تولید سرب بپردازد؛ اما بعد از آن هیچ سرمایه‌گذاری‌ جدیدی انجام نشده است. اکنون شاهد تولید ۴۵۰ هزار تن شمش سرب و ۴۲۰هزار تن شمس روی هستیم که مربوط به بخش خصوصی است. جمیلی در حالی که عدم حضور دولت در بخش سرب و روی و نقش کمرنگ آن در تصمیم‌گیری‌های این حوزه را مزیت بزرگی دانست، نبود دولت در بخش مزبور را ناشی از کم‌توجهی و بی‌مهری به صنعت سرب و روی ذکر کرد.
به گفته وی، صنعت سرب و روی شاهد پیشرفت و استفاده از تکنولوژی روز دنیا و راهبری آن توسط چند شرکت بزرگ بوده تا جایی که توانسته ۳ برابر نیاز داخلی صادرات داشته باشد.

وی با ابراز تاسف از خروج سرمایه و سرمایه‌گذاران داخلی به کشورهای همسایه همانند ترکیه گفت: نخستین کارخانه فرآوری ترکیه به زودی راه‌اندازی خواهد شد.

مدیرعامل گروه معدنی و صنعتی زرین تصریح کرد: با اکتشاف معادن جدید در قزاقستان و ترکیه باید نگران صادرات سرب و روی کشور بود و چنانچه اقدام صحیحی انجام نشود و در واگذاری‌های پهنه‌ها از سوی دولت مشارکتی صورت نگیرد، باید شاهد کاهش صادرات در این حوزه نیز بود.

در این سمینار همچنین مدیرعامل شرکت توسعه معادن روی ایران با اشاره به نیاز ۸۱ واحد سرب و روی کشور به ۳ میلیون تن خاک سرب و روی گفت: به دلیل عدم توانایی شرکت‌های تامین‌کننده همانند تهیه و تولید ما تنها به ۳۲ درصد از این رقم دسترسی داریم.

مهدی کوهی در ادامه مشکل اصلی را در عدم بهره‌برداری به موقع از معدن مهدی‌آباد دانست و افزود: این معدن اکنون راکد است و اگر ایمیدرو همین امروز اجرا و بهره‌برداری از آن را به یک شرکت استرالیایی بسپارد، ۵ سال طول خواهد کشید که کار به پایان برسد و در پایان هم معلوم نیست دو سوم ظرفیت این بخش از کجا باید منابع خود را تامین کند؟

وی اضافه کرد: شرکت توسعه معادن روی ایران سالانه نیاز به یک میلیون تن خاک سرب و روی دارد؛ اما ما تنها ۱۴۰ هزار تن خوراک می‌گیریم؛ در نتیجه با ظرفیت پایین کار می‌کنیم.

مدیرعامل هلدینگ توسعه معادن روی ایران گفت: ما در تولید سرب و روی دارای مزیت هستیم و قیمت این کالا در سال‌های آینده احتمالا باز هم افزایش می‌یابد و ضروری است که دولت توجه خود را به این بخش افزایش دهد.

این کارشناس و تولیدکننده سرب و روی کشور، تهدید بزرگ مقابل این صنعت را بحث محیط زیست دانست و گفت: هر کدام از ۸۱ واحد سرب و روی کشور، در آینده باید الزامات محیط زیستی را در تمامی طرح‌های خود رعایت کنند تا در آینده با نهادهای متولی محیط‌زیست درگیر نشوند.

کیوان جعفری طهرانی، مدیر امور بین‌الملل انجمن سنگ آهن ایران نیز در این سمینار تخصصی گفت: درحالی که چشم‌انداز روی در سال جاری مثبت ارزیابی می‌شود؛ اما درخصوص سرب نگاه‌ها منفی است. وی گفت: بهترین قیمت روی در سال ۲۰۱۳ مشاهده شد و می‌توان به دلیل کاهش عرضه و موجودی انبارها، امسال نیز امیدوار بود؛ اما بهترین نرخ سرب در سال ۲۰۰۷ بوده و به این سطح در سال ۲۰۱۵ باز نخواهد گشت.

 

وی شرایط فلزات اساسی و طلا را در سال گذشته میلادی برای کشورهایی که از دلار استفاده می‌کنند، به دلیل تقویت دلار خوب دانست و گفت: این درحالی است که برای کشورهایی همچون حوزه یورو که از سایر ارزها در خرید و فروش استفاده می‌کنند، این شرایط مناسب نبود و همین موضوع سبب کاهش خریدها و درنتیجه افت قیمت‌ها شد.