تولید معدنی‌ها متاثر از بازار جهانی

ظرفیت‌های مغفول صنعت روی
آگوست 16, 2016
راه کارهای خروج بخش معدن از رکود
آگوست 21, 2016

آمارهای منتشر شده از سوی مرکز آمار ایران حاکی از آن است که تورم تولیدکننده در فصل بهار نیز منفی بوده است. رکود در بازارهای معدنی توانست بار دیگر این موضوع را برای فصل بهار تکرار کند.

اتاق خبر: در واقع کاهش قیمت‌های جهانی از یک سو و رکود پروژه‌های عمرانی کشور از سویی دیگر باعث شد تا فعالان بخش معدن با احتیاط بیشتری در این مسیر گام بردارند.

معادن متاثر از تغییرات جهانی
مجید پورمقدم، مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره منفی بودن این آمار اظهار کرد: برای بررسی این موضوع باید مواد معدنی را به دو دسته فلزی و غیرفلزی تقسیم کرد، زیرا روند تغییرات بازار در این دو دسته متفاوت از یکدیگر است. وی با اشاره به مواد معدنی که در گروه فلزات قرار می‌گیرند، اضافه کرد: مواد معدنی فلزی بیشتر از تغییرات جهانی قیمت‌ها تبعیت می‌کنند. به عنوان مثال با کاهش قیمت جهانی طلا، بازارهای طلا و مس در ایران نیز تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. این موضوع در بازارهای دیگر مانند بازار سنگ‌آهن یا فولاد نیز قابل مشاهده است. دنباله‌روی قیمت‌ها در بازار سنگ‌آهن بر قیمت فولاد نیز تاثیرگذار است زیرا سنگ‌آهن ماده اولیه تولید فولاد به شمار می‌رود در نتیجه هرگونه تغییرات در بازار این ماده معدنی می‌تواند بازار فولاد را تحت‌تاثیر قرار دهد. به گفته پورمقدم، با توجه به شرایط رکود در بازارهای جهانی مواد معدنی فلزی، چنین آماری در تورم تولیدکننده بخش معدن برای فصل بهار قابل مشاهده است.

در واقع این آمار ناشی از کاهش قیمت‌های جهانی مواد معدنی فلزی است که توانست میزان فعالیت را در این حوزه کاهش دهد. مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به حوزه مواد معدنی غیرفلزی نیز تصریح کرد: این موضوع در حوزه برخی مواد معدنی غیرفلزی نیز قابل مشاهده است، به‌عنوان مثال در حوزه سیمان و مصالح ساختمانی، مشکلات موجود در بازار داخلی توانست میزان تولید معادن را کاهش دهد. وی افزود: کاهش یا افزایش قیمت در بازار این دسته از مواد معدنی بیشتر ناشی از اتفاق‌های داخلی است. در واقع بخش عمده‌ای از کاهش تولید در آن گروه از مواد معدنی، ناشی از تعطیلی پروژه‌های عمرانی در کشور است.

به گفته وی، وضعیت پروژه‌های عمرانی در کشور تاثیر بسزایی بر روند فعالیت‌ها در حوزه سیمان و مصالح ساختمانی دارد. وی صحبت‌های خود را این گونه ادامه داد: به‌طور کلی افزایش یا کاهش قیمت مواد معدنی از تغییرات بازارهای جهانی تبعیت می‌کند و این موضوع می‌تواند بر فعالیت معادن کشور و میزان تولید آنها اثرگذار باشد. هرقدر وضعیت بازار بهتر باشد میزان تولید در معادن هم افزایش می‌یابد، زیرا این دو موضوع با یکدیگر رابطه‌ای مستقیم دارند. اما باید به این نکته اشاره داشت، این وضعیت مقطعی بوده و ممکن است در ماه‌های آینده با تغییر همراه شود. پورمقدم افزود: گاه برخی تغییرات مقطعی و بسته به شرایط رخ می‌دهد. به‌عنوان مثال زمانی که قیمت نفت با نوسانات بسیار همراه بود به‌طوری که وقوع بحران‌های مختلف توانست نمودار قیمتی نفت را با تغییر همراه کند یا بحران ترکیه توانست نمودار را با شیب صعودی روبه‌رو کند. در نتیجه بازارهای جهانی نیز خود متاثر از اتفاقات و عوامل دیگر هستند. وی پیش‌بینی کرد، وضعیت بازار در ماه‌های آینده با توجه به سیاست‌های اجرایی ایده‌آل شود. در واقع دولت تلاش دارد وضعیت بازار را بهبود بخشد.

رکود مجالی به تولید نمی‌دهد
با توجه به اظهارات مشاور معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت، نوسانات موجود در بازار جهانی مواد معدنی توانست در دو فصل گذشته تمایل برای تولید مواد معدنی را کاهش دهد. در واقع این وضعیت بازار است که مسیر فعالیت‌های معدنی را مشخص می‌کند؛ گاه این مسیر از بازارهای جهانی آغاز می‌شود و گاهی از بازارهای داخلی. متاسفانه سیاست‌های اژدهای سرخ باعث شد تا بخش عمده‌ای از تولیدکنندگان معدنی جهان با مشکلات زیادی روبه‌رو شوند در همین زمان کاهش تقاضا توانست بازار را با کاهش قیمت همراه کند در نتیجه در چنین شرایطی فعالیت در برخی معادن توجیه اقتصادی به همراه نداشت، به همین دلیل فعالیت‌های معدنی در ۲سال اخیر با کاهش همراه شده است. البته مسئولان دولتی با توجه به هدف‌گذاری‌های انجام شده برای افق ۱۴۰۴، تلاش می‌کند بخش معدن به جایگاه واقعی خود باز گردد.

تداوم روند منفی تورم در بهار ۹۵
تورم تولیدکننده بخش معدن برای دومین فصل متوالی در بهار ۹۵ هم مانند زمستان سال گذشته منفی شد. تورم نقطه به نقطه این بخش در بهار ۹۵ منفی ۱۲/۷درصد و تورم میانگین ۱۲ماه منفی ۱۰/۲درصد بوده است. به گزارش اقتصادنیوز، مرکز آمار نرخ تورم تولیدکننده بخش معدن را منتشر کرد. براساس این گزارش این دومین فصل متوالی است که تورم میانگین این بخش منفی شده است.
تورم فصلی بخش معدن از زمستان ۹۳ به این سو همواره منفی بوده و تورم نقطه به نقطه نیز از تابستان سال ۹۴ همواره منفی گزارش شده است. بر اساس این گزارش تورم تولیدکننده بخش معدن در فصل بهار با ۴/۸درصد کاهش نسبت بـه فصـل قبـل بـه عدد ۱۹۱/۵ رسید. شاخص یادشده نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۲/۷ درصد کاهش داشته است. درصد تغییرات شاخص کل در ۴ فصل منتهی به فصل بهار نسبت بـه دوره مشـابه سال قبل (نرخ تورم تولیدکننده کل بخش معدن) منفی ۱۰/۲درصد است. کاهش ۴/۸درصدی شاخص قیمـت بخـش معدن در فصل مورد بررسی ناشی از کاهش قیمت بخش «استخراج کانه‌های فلزی» است. شاخص قیمت در بخش «استخراج کانه‌های فلزی» با ۷/۲درصد کاهش نسبت به فصل قبل به ۱۸۵/۳ رسید. این کاهش بیشتر تحت‌تاثیر کاهش ۸/۶درصدی فعالیت «استخراج سنگ‌های آهنی» به وجود آمده است. در فعالیت «استخراج سنگ‌های آهنی»، شاخص قیمت در فصل بهار ۹۵ به ۲۵۲/۹ رسید که به ایـن ترتیـب نسبت به فصل قبل به میزان ۸/۶درصد کاهش نشان داده است.

کاهش یادشده به طور عمـده ناشـی از کـاهش قیمـت ماده معدنی «کنسانتره آهن» است. شاخص قیمت فصل بهار ۱۳۹۵ در فعالیت «استخراج سرب و روی» به ۱۸۶/۸ رسید و به این ترتیب نسـبت به فصل قبل ۴/۳درصد کاهش نشان داده است.  این کاهش به‌طور عمده ناشی از کاهش قیمت ماده معدنی «سنگ سرب و روی» است. در فصل بهار سال ۱۳۹۵، شاخص قیمت در فعالیت‌های استخراج سنگ مس، استخراج بوکسیت، استخراج سـنگ بالاست، استخراج سولفات سدیم و استخراج میکا بدون تغییر مانده است.

منبع: اتاق خبر