توسعه معدن مورد تاکید مجلس و دولت است

مناطق ممنوعه معدنکاری یکبار برای همیشه مشخص شود
جولای 13, 2015
بازنگری قانون معادن، راهی برای کاهش اختلافات
جولای 16, 2015

بخش معدن توسعه مناسبی خواهد داشت و یکی از عوامل تاثیر گذار حمایت مجلس و دولت از این حوزه است.

مهدی کرباسیان تصریح کرد: اعتقاد دارم با این حمایت بخش معدن توسعه مناسبی خواهد داشت اما باید ساز و کار توسعه آن فراهم شود.

کرباسیان یادآور شد: در مورد نرخ بهره مالکانه، مجلس امسال حمایتی از واحدهای تولیدی که طرح کنسانتره یا گندله دارند، صورت داد که براساس آن، این تولیدکنندگان بهره مالکانه کمتری بپردازند که این موضوع شامل چادرملو و گل گهر می‌شود. وی ادامه داد: کمک دیگر این بود که سازمان امور مالیاتی، بدهی های بهره مالکانه چادرملو و گل گهر برای سال ۹۲ و ۹۳ (که به دلیل اینکه فولادها نتوانستند پول آنها را بدهند)، به سال ۹۵ موکول کرد.

رییس هیات عامل ایمیدرو درباره شرکت های فولادی گفت: امسال پیش بینی شده برای برون رفت از مشکلات فعلی ۴ میلیون تن صادرات فولاد انجام دهند تا بخشی از مشکلات مالی برطرف شود. به گفته کرباسیان اگر رونق در کشور ایجاد شود، مصرف داخلی افزایش می‌یابد و صادرات هم رونق می‌گیرد.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت گفت: هم اکنون با سیاست‌های دولت، تورم از ۴۰ درصد به نزدیک ۱۵ درصد کاهش پیداکرده و انضباط مالی در بانک‌ها و سیستم پولی افزایش یافته است اما به نظر می رسد از این پس باید پول به نحوی تزریق شود که چرخ اقتصاد بچرخد.

وی تصریح کرد: سیستم بانکی به دلیل کنترل نرخ تورم به اندازه کافی به تولید پول تزریق نمی کند این موارد نیازمند تصمیم گیری سریع شورای پول و اعتبار است.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت افزود: در حوزه صادرات، جای کار وسیعی وجود دارد و یک امتیاز بزرگ کشور ما این است که از نظر منابع توسعه همچون نیروی انسانی ماهر و انرژی و معدن جایگاه ویژه دارد. وی یادآور شد: در یکی از ملاقات ها مدیر یکی از شرکت‌های اروپایی معتبر بین المللی اعلام می‌کرد که علاقه مند است به جای اینکه در کشورهایی سرمایه گذاری کند که باید نیروی انسانی را از کشور خود تامین کند، در ایران سرمایه گذاری کند، چراکه به اعتقاد او، ایران دارای نیروی انسانی بسیار مقتدر و هوشمندی است و این نکته ای ارزشمند است.

رییس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به شروع فعالیت های جدید اکتشافی از یک و نیمسال گذشته گفت: تاکنون کار وسیعی در عملیات اکتشافی انجام شده اما همچنان امیدواریم برای این بخش سرمایه‌گذار جدید جذب کنیم.

معاون وزیر صنعت معدن و تجارت همچنین به موضوع استقبال شرکت های خارجی به بخش معدن ایران اشاره کرد و گفت: جذابیت های همکاری با ایران به حدی است که کشوری که نقش مخالف را در گفت و گوهای هسته ای با ایران بازی می کند به مدیران اقتصادی کشور متبوع خود دستور داده است که باید اولین هیاتی باشید که بعد از تحریم‌ها به ایران بروید و سرمایه‌گذاری کنید.

وی تصریح کرد: اگرچه تحریم‌ها صدمات به اقتصاد ایران وارد کرد اما مشکلات جدی هم برای خارجی‌ها بوجود آورد و فرصت همکاری با ایران را از دست داده‌اند که این امر برای شرکت های اروپایی کاهش صادرات و بیکاری در پی داشت.

کرباسیان یادآور شد: تا سال های اخیر بالاترین حجم مبادلات ایران با آلمان و ایتالیا بود در حالی که آنها هم اکنون به واسطه تحریم‌ها، رتبه پایینی در مبادلات تجاری با ایران دارند.

منبع: معدن ۲۴