توسعه در معدن جزو پایدارترین توسعه ها است.

مهندسی برای استفاده از معدن
می 26, 2015
مدیریت ناصحیح بخش معدن را عقب انداخت.
می 30, 2015

 دکتر جعفر سرقینی؛ معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به نبود آمار و اطلاعات کافی در بخش معدن کشور گفت: در تمام دنیا توسعه در معدن جز پایدارترین توسعه ها است و در دوران تحریم بخش معدن و صنایع معدنی کشور کمترین ضرر را متحمل شدند.

وی در ادامه افزود: یکی از راه های نجات اقتصاد کشورمان توجه و توسعه بخش معدن است و طبق اعلام بانک جهانی سهم معدن در تولید اقتصاد ملی ۱٫۴ درصد است و این عدد در کشورهای معدنی دنیا ازجمله استرالیا ۵٫۴ درصد و برزیل ۲٫۵ درصد است ولیکن این آمار نباید سبب سرزنش ما شود چراکه پرداختن اثرگذاری نقش معدن در اقتصاد کشورمان مهم است.

سرقینی خاطر نشان کرد: ۷۰ میلیون تن سیمان و ۱۷ میلیون تن فولاد خام تولید کرده ایم ولیکن افت اصلی ما در خام فروشی مواد معدنی است و بارها اعلام کرده ایم که بخش خصوصی به جای خام فروشی زنجیره فولاد را تکمیل کند و در شرایط کنونی با کاهش شدید قیمت های جهانی سنگ آهن متاسفانه شاهد تعطیلی برخی معادن کشور هستیم.

معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: در دولت آماده ارایه هرگونه کمک به بخش خصوصی جهت احداث کارخانه های فرآوری سنگ آهن و تولید کنسانتره و گندله و آهن اسفنجی هستیم و در این راستا حقوق دولتی معادن را برای سال ۹۴ به صورت قابل توجهی در حدود یک پنجم سال ۹۳ کاهش دادیم. وی در ادامه افزود: سال گذشته ۸ میلیون تن کنسانتره مازاد تولید کردیم و به دلیل کمبود گندله مجبور به واردات ۳ میلیون تن گندله شده ایم.

سرقینی در ادامه گفت: جهت فعال شدن بخش خصوصی در انجام اکتشافات اطلاعات پایه را در بخش دولتی باید در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم و همانطور که در اخبار اعلام کرده ایم در سال ۹۳ ۵۰ هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی انجام دادیم و در سال جاری برنامه ۳۰۰ هزار کیلومتر خطی ژئوفیزیک هوایی را در سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی در دستور کار داریم.

وی در ادامه گفت: سرمایه گذاری مشترک خارجی در بخش معدن را در وزارت صنعت، معدن و تجارت به طور جدی دنبال می کنیم، همچنین افزایش
سهم صادرات مواد معدنی در بازارهای خارجی و سخت گیری درخصوص تایید صلاحیت های فنی را دنبال می کنیم  چراکه معتقدیم معدن و اکتشاف
باید به اهلش داده شود.
پایگاه تحلیلی خبری معدن۲۴