تدبیر نشود سرمایه های بخش معدن و صنایع معدنی مهاجرت خواهند کرد

شرکت زرین معدن آسیا تولید کننده ۳۰۱ هزار تن کنسانتره سرب و روی
فوریه 18, 2015
شمار اندک تشکل های بخش خصوصی نشانه کم توجهی به کار جمعی است
فوریه 19, 2015

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ، ابراهیم جمیلی روز سه شنبه در نخستین همایش چشم انداز سرب وروی و بازار در محل اتاق ایران اظهار داشت : صنعت سرب وروی کشور در شمار معدود صنایعی محسوب می شود که دولت در آن سرمایه گذاری نکرده است .

وی افزود: ظرفیت تولید کنسانتره کشور اکنون بالغ بر سه میلیون تن است و در بخش شمش روی ۴۵۰ هزار تن و شمش سرب ۴۲۰ هزار تن توانمندی تولید وجود دارد .

به گفته جمیلی با توجه به عدم استقبال دولت برای حضور در این بخش ، امروز واحد های تولیدی سرب وروی ایران ،پیشرفت های خوبی به دست آورده اند و از فناوری روز بهره می گیرند .

وی افزود: میزان نیاز داخل به تولیدات سرب وروی محدود است ، بنابراین واحد های این بخش قادرند تا سه برابر میزان نیاز داخل صادرات داشته باشند .

عضو هیات رئیسه اتاق ایران تصریح کرد : چنانچه نسبت به اتخاذ تدابیر لازم برای حضور در بازارهای خارج اقدامی نشود ، معادنی که در ترکیه کشف شده ، با سرمایه گذاری قزاقها مورد استخراج و بهره برداری قرار گیرد .

وی یادآور شد : ترکیه با بهره گیری از توانایی متخصصین ایرانی نخستین کارخانه فرآوری سرب و روی را راه اندازی کرده و درصورتی که دولت نسبت به این بخش کم توجهی داشته باشد ، رقبا در بازار منطقه حضور گسترده ای خواهند یافت .

جمیلی خواستار واگذاری معادن فعلی و متروکه بخش سرب و روی به بخش خصوصی شد و یا به شکل مشارکتی امکان فعال سازی آنها را فراهم ساخت تا توسعه این بخش را به دنبال داشته باشد .

وی تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی برای اخذ بهره مالکانه از تمام معادن را فاقد نگرش کارشناسانه دانست و گفت : موضوع بهره مالکانه مربوط به دو معدنی است که پروانه بهره برداری آنها متعلق به دولت است و نباید آن را به کل معادن تعمیم داد .

عضو هیات مدیره انجمن سرب وروی تاکید کرد : اخذ بهره مالکانه از تمامی معادن نقش مهمی در روند فعالیت معادن کشور دارد و بنابراین نباید اقداماتی را به مورد اجرا گذارد که بهره برداری از این بخش را مختل می سازد .

نخستین همایش چشم انداز سرب وروی و بازار با برپایی پنل های تخصصی بعدازظهر امروز به کار خود پایان می دهد .

این همایش از سوی گروه صنعتی معدنی زرین و پایگاه اطلاع رسانی معدن ۲۴ در محل اتاق ایران برپا شد .

ایران دهمین کشور جهان از نظر تنوع ذخایر معدنی و رتبه پانزدهمین دنیا از نظر میزان ذخایر دارد .میزان استخراج مواد معدنی کشور سالانه حدود ۴۰۰ میلیون تن است .