تحلیل فلزات پایه

سهم ارزش افزوده معدن از تولید ناخالص داخلی در سال ۹۹ چقدر می شود؟
جولای 10, 2016
ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ ماده معدنی سرب و روی در آسیا
جولای 12, 2016

سرب

خدشه دار شدن ظاهر

سرب از بهترین عملکرد در میان فلزات پایه در سال گذشته به بدترین عملکرد در این سال رسیده است.تصور ما بر این است که بازار در توازن بوده و حجم ذخایر نیز اندک است،اتفاقی که منجر به بهبود اوضاع قیمتی می شود،اما واقعا بهبودی در کار هست؟ فلز روی با جذابیت بیشتر خود گوی سبقت را از سرب ربوده و روندی صعودی را در پیش گرفته است. این دو فلز معمولا به عنوان یک جفت مرتبط با یکدیگر از نظر ارزشی مورد معامله قرار می گرفتند. در حال حاضر به نظر می رسد که وضع روی صعودی و اوضاع سرب نزولی است.

برای سرب، تقاضا از سوی چین همچنان نگرانی اصلی است. به نظر می رسد وضع ۴ درصد مالیات بر باتری های سربی- اسیدی در ژانویه اثری منفی و فراتر از انتظار داشته است،اما به عقیده ما تاثیر این مالیات به طور مستقیم بر توازن عرضه و تقاضا اعمال نمی شود بلکه موجب علاقه بیشتر بازار نسبت به سرب خواهد شد زیرا فناوری های رقابتی مربوط به باتری های جدید مانع از وضع عوارض و مالیات های سنگین برای آن می گردد. به علاوه گزارش هایی از مقابله جدی مقامات چینی برای جمع آوری دوچرخه های الکتریکی به خاطر نگرانی از تاثیر آن ها بر امنیت جاده ای، موجب خدشه دار شدن ظاهر این فلز می شود.

روی

صعودی اما با احتیاط

همان طور که در ماه قبل اشاره کردیم، کاملا واضح است که بازار کنسانتره به شدت با کمبود مواجه است، اما موضوع مهم برای این فلز این است که این کسری چه وقت و چگونه بر بازار فلزات تصفیه شده تاثیرگذار خواهد بود.

ما نیز نسبت به حجم ذخایر اعلام نشده خارج از بازار و یا اینکه آیا تولیدکنندگان چینی در واکنش به افزایش قیمت ها تولید خود را افزایش می دهند اطلاعی نداریم. چیزی که از آمار کنونی بر می آید این است که بازار روی تصفیه شده در سه ماهه نخست سال همچنان با مازاد عرضه مواجه بوده و محصولات پرمیم نیز در نزدیکی قیمت های پایین چهار ساله خود هستند. در کل هیچ کدام روندی صعودی را در پیش نگرفته اند.به نظر می رسد تقاضا پس از آن اندکی بهبود یافته است.

به خصوص اینکه این تقاضا در چین به دلیل افزایش هزینه های زیر بنایی بیشتر است، اما تا زمانی که توازن عرضه و تقاضا برای فلز روی به حد مطلوبی نرسد، تردید ها نسبت به روند صعودی این فلز همچنان پا بر جا خواهد بود. به نظر می رسد این اوضاع بر قیمت ها تاثیر گذار بوده، زیرا روند صعودی آن در ماه مه متوقف شده است. قیمت ها پس از عبور از این دوره تثبیت باید مجددا به مدار صعودی خود بازگردند.

منبع: ماهنامه تخصصی پردازش