تامین مواد اولیه، اصلی‌ترین چالش تولیدکنندگان روی

ارتقاء جایگاه سازمان نظام مهندسی معدن، ضرورتی عاجل
آوریل 18, 2016
سرمایه گذاری ایتالیایی در معادن ایران
آوریل 25, 2016

آنطور که کارشناسان صنعت روی اذعان می‌کنند درحال‌حاضر عمده‌ترین مشکلی که تولیدکنندگان روی با آن مواجه هستند کمبود مواد اولیه لازم برای تولید است.

معادن «انگوران» و «مهدی‌آباد» در کشور ما تامین‌کننده مواد اولیه لازم برای این صنعت هستند اما این معادن تنها ۳۰درصد خوراک مورد نیاز این بخش را تامین می‌کنند. در این بین همکاری با کشورهای خارجی برای تامین مواد اولیه لازم برای این صنعت و همچنین فرآوری در بخش روی ضروری به نظر می‌رسد.
قزاقستان ازجمله کشورهایی است که از ظرفیت‌های خوبی در بخش معدن و صنایع معدنی برخوردار است. در پی حضور مقامات و هیات‌های تجاری کشورهای ایتالیا و قزاقستان در ایران و سفرهای پیشین رییس‌جمهوری به این کشورها تفاهم‌هایی در حوزه معدن و صنایع معدنی با هیات‌های تجاری این دو کشور امضا شده است.
رییس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن صنایع معدنی ایران نیز با اشاره به تفاهم‌ها در حوزه روی گفته است فرآوری این ماده قرار است در قزاقستان انجام و نیازهای کشور از این طریق برآورده شود. در عین حال ما به دنبال این هستیم که درصد خوبی از بازار صادراتی را در اختیار بگیریم.
مهدی کرباسیان درباره تفاهم‌های ایمیدرو با هیات تجاری قزاقستان اظهار کرده ایران و قزاقستان از گذشته رابطه دوستی نزدیکی با هم داشتند و منافع مشترکی نیز با هم دارند.

چهارمین تولیدکننده روی در آسیا
«روی» یکی از محصولات معدنی است که با توجه به ذخیره قابل‌توجهی که در ایران موجود است می‌تواند در صورت اکتشاف و استخراج گسترده و پرعیارسازی به اقتصاد کشور کمک شایانی کند. صنعت روی ایران نیازمند این است که در بخش‌های اکتشاف، توسعه معادن، فرآوری و بهره‌وری از جایگاه مناسبی برخوردار شده و فضای لازم برای رشد و شکوفایی این صنعت در نظر گرفته شود.
درحال‌حاضر کشورهایی مانند استرالیا، افریقای جنوبی وکانادا بیشترین تولید در صنعت سرب و روی را دارند که این کشورها در تولید خود از فناوری‌های روز دنیا استفاده می‌کنند، البته در این میان نباید نقش روسیه و چین در تولید سرب و روی را نادیده گرفت.
ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ «روی» در آسیا بعد از چین، قزاقستان و هند است که از نظر تولید شمش روی جایگاه ششم و از نظر تولید سرب جایگاه پنجم را در آسیا دارد و تنها ۳ درصد از ذخایر سرب و روی در مهم‌ترین معادن ایران یعنی مهدی‌آباد و انگوران قرار دارد. پس از معدن «انگوران» می‌توان از ذخایر عظیم سرب و روی منطقه «مهدی‌آباد» یزد بهره‌مند شد که این مسئله می‌تواند به نگرانی‌ها درباره اتمام ذخایر سرب و روی کشور پایان دهد. حدود ۵۰درصد از کل روی جهان در تولید فلز گالوانیزه، ۱۸درصد در تولید برنج و برنز و ۱۳درصد در تولید آلیاژها به کار می‌روند. ۹درصد از میزان کل فلز روی تولید شده در صنایع شیمیایی، ۸درصد در صنعت ریخته‌گری و ۳ درصد بقیه در سایر صنایع به کار می‌رود.

کاهش تولید روی در کشور
آنطور که کارشناسان اذعان می‌کنند صنعت روی ایران شرایط چندان مطلوبی ندارد و به‌دلیل نبود مواد اولیه مورد نیاز برای واحدهای تولیدی و فرآوری‌کننده این ماده معدنی، این واحدها با ۳۰درصد ظرفیت تولید فعالیت دارند و در واقع در سال‌های اخیر با کاهش عیار خاک‌های استخراج شده به ویژه در حوزه روی، تولید با کاهش مواجه شده است.
دبیر انجمن سرب و روی ایران در گفت‌وگو با صمت اظهار کرده آنچه در صنعت سرب و روی ایران باید عملیاتی شود بهینه‌سازی و پرعیارسازی مواد است زیرا هر قدر بتوانیم مواد معدنی و صنایع معدنی را در کشور با کیفیت بالاتری ارائه دهیم به همان نسبت موفق می‌شویم کشور را از وابستگی به سایر کشورها خلاص کنیم.
به گفته یوسف مرادلو ایران با دارا بودن ذخایر بزرگی از روی می‌تواند نقش پررنگی در بازارهای بین‌المللی ایفا کند.

تامین مواد اولیه
در همین حال عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: مشکلی که صنعت «روی» با آن مواجه است تامین مواد اولیه برای این صنعت است؛ درحال‌حاضر ظرفیت کنونی شمش روی ۴۸۰هزار تن و نزدیک به ۳میلیون تن ظرفیت کنسانتره سرب و روی در کشور وجود دارد اما تمامی تولیدکنندگان به معدن انگوران وابسته هستند و این معدن نیز توان تامین مواد اولیه را ندارد و تنها ۳۰درصد ظرفیت را تامین می‌کند.
ابراهیم جمیلی تصریح کرد: معادن دنیا بیشتر معادن کم‌عیار هستند و ماهم باید فناوری خود را به سمت معادن کم عیار ببریم یعنی ابتدا خاک را تبدیل به کنسانتره کرده و سپس تبدیل به شمش کنیم.
جمیلی بیان کرد: دولت برای راه‌اندازی معدن مهدی‌آباد باید حمایت‌های لازم را انجام دهد و درصورتی که این معدن راه‌اندازی شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
وی ادامه داد: صنعت روی چهارمین فلز پرمصرف دنیا است و تولید و قیمت روی در کشور ما براساس استانداردهای جهانی است اما باید از این صنعت حمایت شود و مواد اولیه لازم برای تولید روی در کشور فراهم شود.
عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران افزود: کشور قزاقستان برای همکاری در صنعت روی به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) از سال گذشته اعلام آمادگی کرده؛ درست است که این کشور از لحاظ ظرفیت‌های معدنی در سطح خوبی قرار دارد اما این اقدام یعنی موافقت برای فرآوری روی در قزاقستان با توجه به شرایط مالی که درحال‌حاضر با آن مواجه هستیم زمان‌بر است.

منبع: گسترش صمت