بستر فعال شدن نخبگان معدنی فراهم شود

گزارش مرکز پژوهش های مجلس نشان داد: معدن بخش پیشران توسعه اقتصادی
ژوئن 9, 2015
معدنکاری سبز با فناوری های نوین
ژوئن 14, 2015

ایرانی ها به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی در حوزه معدن هستند اما در مقابل آنها تمایل دارند تا نخبه های معدنی ایران به بخش معدن و صنایع معدنی آنها وارد شوند و از دانش و توانایی این افراد بهترین استفاده را ببرند. در حال حاضر نیروهای متخصص و فارغ التحصیلان رشته های معدن و مرتبط با آن تعداد بسیاری هستند اما از آنجایی که فرهنگ معدنکاری و روش فعالیت بیشتر معادن ایران سنتی یا همان استادکاری است باعث شده تا بازار کاری برای این افراد وجود نداشته باشد. گفتنی است که نیروهای ماهر ایرانی که از دانش روز دنیا بهره می‌برند طرفداران بسیاری در کشورهای پیشرفته و معدنی دارند و به همین دلیل این کشورها با ایجاد فضای مناسب برای فعالیت ، ایجاد ثبات کاری، امنیت شغلی و همچنین حقوق های قابل توجه و مناسب انگیزه را برای ورود آنها بیشتر می‌کنند. حال با توجه به اینکه ایران از ظرفیت های معدنی بالایی برخوردار است در صورتی که نسبت به فعال سازی معادن اقدام شود و زمینه برای فعالیت این افراد در بخش های مهم معدنی مهیا شود دیگر خبری از خروج این افراد از کشور نخواهیم بود و در نتیجه شاهد رشد و شکوفایی معادن کشور خواهیم بود.

ابراهیم جمیلی رییس خانه اقتصاد ایران و فعال معدنی در حوزه سرب و روی در مورد مهاجرت نیروهای متخصص ایرانی در حوزه معدن و صنایع معدنی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: در حال حاضر نیروهای متخصص و فعال ایرانی که در حوزه معدن و صنایع معدنی از توانایی بالایی برخوردار هستند به کشورهایی همچون استرالیا، کانادا و کشورهای غربی مهاجرت می‌کنند . دلیل اصلی این موضوع را می‌توان تعریف نشدن کار برای این افراد در بازار داخلی کشور و صنایع مربوط به این حوزه دانست.

وی در ادامه افزود: مهاجرت نیروهای انسانی متخصص تنها به رشته معدن محدود نمی‌شود و دیگر فارغ التحصیلان در رشته های مختلف نیز صدق می‌کند. لازم به یادآوری است که در حوزه معدن و صنایع معدنی نیروهای متخصص و فنی از کارایی بالایی برخوردار بوده و از دانش فنی روز دنیا بهره می‌برند. حال در صورتی که شرایط مناسب برای فعالیت آنها در بازار داخلی فراهم شود دیگر خبری از مهاجرت این افراد نخواهد بود.

جمیلی عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از کشورهای صنعتی و پیشرفته به افراد متخصص ایرانی در رشته‌های مختلف از معدن گرفته تا سایر رشته‌های تخصصی نیاز داشته و تمایل دارند تا این افراد را جذب کرده و حقوق‌ های قابل توجهی را به آنها پرداخت کنند.

رییس خانه اقتصاد ایران به نوع فعالیت در بخش معدن و فعالیت‌های معدنی در کشورهای صنعتی و پیشرفته اشاره کرد و گفت: بهره وری و فعالیت های معدنی در کشورهای صنعتی و پیشرفته نسبت به ایران بسیار بالاتر است و می‌توان گفت که شرایط سخت تری در حوزه فعالیت آنان وجود دارد. البته این در حالی است که با وجود سنگینی کار امنیت شغلی بالایی برای این افراد مهیا شده و همین موضوع باعث می‌شود تا انگیزه لازم برای ادامه فعالیت در این کشورها به وجود بیاید.

مهیا شدن بازار کار برای متخصصان ایران

وی در ادامه عنوان کرد: متخصصان ایرانی تمایل قلبی برای مهاجرت به دیگر کشورها ندارند و در صورتی که شرایط مناسب برای فعالیت در بازار کار داخلی فراهم شود حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از این افراد به جای مهاجرت بازار داخلی را برای فعالیت انتخاب کرده و دیگر خبری از مهاجرت آنها نخواهد بود.

وی معتقد است که سیستم آموزشی کشور یعنی دانشگاه ها آنچنان که باید نقش خود را در پرورش نیروهای متخصص بر مبنای نیاز بازار کار انجام نداده اند.

جمیلی افزود: یکی از راهکارهایی که‌ می‌تواند زمینه را برای فعالیت نیروهای متخصص و فنی در کشور مهیا ‌کند این است که معادن را فعال نگه داریم. همچنین از آنجایی که یکی از برنامه های دولت تامین کسری درآمد خود از معادن است برای رسیدن به این امر نیاز است تا معادن را فعال نگه داشته تا به این ترتیب هم درآمد زایی داشته و هم زمینه برای فعالیت نیروی کار فراهم شود.

منبع: گسترش صمت