برگزاری همایش چشم انداز سرب و روی و بازار

سیاست‌های تشویقی برای جلوگیری از رکود معادن
ژانویه 6, 2015
نشست خبری نخستین همایش سرب و روی و بازار کشور:تنها ۴۰ درصد ظرفیت انگوران فعال است
ژانویه 6, 2015

عضو هیأت مدیره انجمن سرب و روی گفت: دست اندرکاران صنعت سرب و روی کشوردرنظر دارند در ۲۸ بهمن ماه سال جاری درسالن اجتماعات اتاق بازرگانی ایران « همایش چشم انداز سرب و روی و بازار » را برگزار کنند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی تولید وتجارت ایران (شاتا)؛ « ابراهیم جمیلی » در نشست خبری خود با اعلام این خبر،افزود :هدف اصلی از برگزاری همایش یاد شده تحقق چشم انداز مواردی نظیر آشنایی بازار سرمایه ایران از اطلاعات تولید ، ذخایرو استخراج سرب وروی کشورهمچنین چشم اندازپیش روی صنعت سرب و روی و تبیین جایگاه آن در بازارهای بین المللی، آسیب شناسی وحل مشکلات این صنعت، میزان مصرف محصولات این صنعت در صنایع مختلف ، قیمت های جهانی ، شفاف سازی اطلاعات، دعوت بخش خصوصی به سرمایه گذاریهای جدید در صنعت سرب وروی و برگزاری همایش بین المللی در سالهای آتی و غیره است.
فعالان بخش خصوصی صنعت سرب و روی کشور ۴۴ درصد کنسانتره سرب و روی کشور را تولید نموده و با اجرای برنامه های پیش روی تا ۲ سال دیگر بیش از ۵۷ درصد کنسانتره کشور را تولید خواهد کرد.
عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران گفت: هم اکنون بیش از ۱۲ کشور جزءکشورهای صادراتی محصولات ما محسوب شده و از این میان به کشور چین کنسانتره و به کشورهای هند، ترکیه و کره جنوبی شمش روی صادر می شود.
جمیلی با بیان اینکه متأسفانه تنها ۳۵ تا ۴۰ درصد از ظرفیت صنعت سرب و روی فعال است، گفت: در وضعیت کنونی اشتغال صنعت سرب و روی کشور بالغ بر ۴۰ هزار نفر بطور مستقیم و ۱۲۰ هزار نفر بصورت غیر مستقیم است.
عضو هیأت مدیره انجمن سرب و روی گفت: ظرفیت کنونی شمش روی کشور ۴۸۰ هزارتن و شمش سرب ۴۲۰ هزار تن است همچنین بیش از ۲ میلیون تن کنسانتره سرب و روی در کشور وجود دارد.
وی تصریح کرد : مصرف داخلی شمش روی در کشور ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تن و مصرف شمش سرب ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن است.
به گفته جمیلی ؛ در بخش تحقیق و توسعه درصددیم ضمن تعامل با دانشگاهها توانسته است به تکنولوژی دست یابد تا خاکهای کم عیار اکسیده را به خاک پر عیار تبدیل کنیم.
وی در ادامه یادآور شد :علاوه بر معادن انگوران زنجان ، با احیاء مجدد معادن مهدی آباد امیدواریم مشکل تهیه مواد اولیه صنعت سرب و روی کاسته شود.
وی با بیان اینکه در شرایط اقتصادی کنونی کشورهیچ منبعی بهتر از معدن، جایگزین درآمدهای نفتی و رشد اقتصادی کشور نیست ، افزود: ایجاد ارزش افزوده بالا، افزایش صادرات غیر نفتی ، ایجاد اشتغال وسیع در کشور و افزایش سهم ایران در بازارهای جهانی از مهمترین استراتژهای صنعت سرب و روی کشور محسوب می شود.
به گفته جمیلی ؛ در شرایط کنونی اقتصادی کشور با تمرکز بازار سرمایه به صنعت سرب و روی می توان ارزش افزوده بالا، اشتغال جوانان و رشد اقتصادی را درپی دارد.