برداشتن تحریم ها، بهترین خبر برای حوزه معدن ایران است.

اولین جلسه مشترک نظام مهندسی معدن و کمیسیون معدن خانه اقتصاد ایران
دسامبر 9, 2015
ایران از غنی‌ترین کشورهای جهان به لحاظ معادن زیرزمینی است.
دسامبر 14, 2015

مدیر عامل شرکت واردل آرمسترانگ اینترنشنال (Wardell Armstrong International) گفت: برداشتن تحریم ها، بهترین خبر برای حوزه معدن ایران است.

فیل نیوال (phil newall)، مدیر عامل شرکت واردل آرمسترانگ اینترنشنال، در همایش«راهکار جذب سرمایه گذاری خارجی و آشنایی با قوانین» با بیان این مطلب تصریح کرد: ایران با برخورداری از ذخایر معدنی فراوان و متنوع، نیروی انسانی باهوش و امنیت بالا، موقعیت خوبی را برای جذب سرمایه گذاری فراهم ساخته است.
وی ادامه داد: برای جذب سرمایه گذاران، باید به شرایط لازم و مطابق با استانداردهای جهانی در ارائه فرصت های سرمایه گذاری توجه شود. به عنوان مثال، مطالعات توجیهی کمک می کند طرح را به گونه ای ارائه کنیم که برای سرمایه گذاران جذابیت داشته باشد. هدف گذاری مطالعه، مهمترین مرحله است که موجب جلوگیری از هدر رفتن سرمایه می شود.
نیوال بیان داشت: مطالعات مرتبط با حوزه معدن شامل منابع و ذخایر معدنی، زیرساخت ها، آب، مسائل زیست محیطی، مولفه های اجتماعی و غیره برای سرمایه گذاری ضروری است و اگر تجزیه و تحلیل اقتصادی مناسبی در حوزه معدن انجام نگیرد، به مرحله بعد نخواهد رسید.
وی ادامه داد: خوشبختانه در ایران قوانین و استانداردهای زیست محیطی محکم اند و انعطاف پذیری خوبی وجود دارد. با کمک مهندسان ایرانی، استانداردهای مورد نیاز بخش معدن را تدوین می کنیم.
مدیر عامل شرکت واردل آرمسترانگ اینترنشنال، همچنین تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ درصد سرمایه گذاری پروژه های اکتشافی در جهان کاهش یافته است و متاسفانه با توجه به وضعیت رکود بخش معدن، اکنون خط مشی مشخصی در زمینه سرمایه گذاری در این حوزه وجود ندارد.
وی افزود: با توجه به ریسک بالای فعالیت در بخش معدن، باید به گونه ای سرمایه گذاری کرد که بیشترین نتیجه را در بر داشته باشد.
فرصت مناسب برای سرمایه گذاران خارجی در معادن ایران
مدیر فنی شرکت واردل آرمسترانگ اینترنشنال گفت: فرصت مناسبی برای حضور سرمایه گذاران حارجی در معادن ایران فراهم است.
به گزارش روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، مارک مونده (mark mounde)، در همایش یاد شده با اعلام این مطلب اظهار داشت: ایران ذخایر معدنی فوق العاده ای دارد و تاکنون سرمایه گذاران زیادی از کشورهای مختلف به ایران آمده اند که برای جذب سرمایه گذاری ها، باید هزینه های سرمایه گذاری را کاهش داد و شفافیت قوانین سرمایه گذاری مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: طبق بیان رئیس هیات عامل ایمیدرو، این سازمان ۲۰ میلیارد دلار طرح توسعه برای سرمایه گذاری تعریف کرده و با فعالیت های صورت گرفته، بیش از ۲۷ منطقه اکتشافی در ایران شناسایی و صدها هزار کیلومتر مربع وارد مرحله اکتشافی شده است.
مدیر فنی شرکت واردل آرمسترانگ اینترنشنال درباره پیش نیازهای لازم برای جذب سرمایه گذارای در بخش معدن تصریح کرد: برای بررسی ذخایر معدنی، مطالعات اولیه نیاز است و برای توسعه معدن و اجرای طرح ها، توجه به مولفه های مهمی همچون منابع انسانی، ریسک اجتماعی، مالی، فنی و استاندارهای مربوطه ضروری است.
وی ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری باید به مواردی همچون داشتن برنامه برای چگونگی جذب سرمایه گذاران خارجی، ارائه اطلاعات لازم به سرمایه گذاران، دادن اطمینان به سرمایه گذاران درباره مسائل حقوقی و مالی و غیره توجه داشت.
مونده با اشاره به اینکه شرکت واردل آرمسترانگ اینترنشنال در سال ۱۸۳۷ تاسیس شده و اکنون در بیش از ۹۰ کشور جهان فعالیت دارد، گفت: این شرکت در حوزه های طلا، مس، مولیبدن، سنگ آهن، نقره، نیکل، فسفات، زغال و غیره سرمایه گذاری می کند و بازارهای هدف آن، آسیای مرکزی و غربی، آفریقا، اروپای مرکزی و غربی، آمریکا، روسیه و کشورهای cis و غیره است.
بررسی الزامات سرمایه گذاری مشترک در بخش معدن و صنایع معدنی
کارشناس شرکت سیمونز اند سیمونز (simmons & simmons) الزامات یک سرمایه گذاری مشترک (joint venture) در بخش معدن و صنایع معدنی را بررسی و تشریح کرد.
آدریان نیزولا (Adrian nizola) در این همایش درباره سرمایه گذاری مشترک (جوینت وینچر) گفت: در این روش، یک طرف آن تامین کننده مالی و طرف دیگر تامین کننده تجهیزات است و ممکن است به صورت یک جانبه یا چند جانبه و دارای یک هدف یا چندین هدف اما به صورت مشخص و همچنین زمان تعیین شده باشد.
وی ادامه داد: در این روش، در یک سو، موضوعاتی همچون میزان ارزش مجوز، اعتبار پروانه، نبود شکایت یا معارض و غیره مطرح می شود و در سوی دیگر، تضمین دستیابی به پول و تجهیزات، اجرا کننده طرح و در صورت وجود طرف سوم بحث معتمد بودن وی، داشتن توانمندی فرد اجرا کننده، نوع تامین مالی طرح، برنامه زمان بندی برای باز پرداخت و غیره بررسی می شود.
نیزولا تصریح کرد: در ادامه کار ممکن است مسائلی نظیر سوء استفاده طرف مقابل از اطلاعات پیش آید و در این میان باید سازوکارهای لازم اندیشیده شود. همچنین، چگونگی انتقال سود حاصله، حق فروش، فسخ قرارداد، چگونگی ارزش گذاری سود حاصله، نظام مالیاتی، توانمندی کارکنان، مسائل زیست محیطی، نبود قوانین و مقررات مشکل زا و غیره در روش سرمایه گذاری مشارکت باید مورد توجه قرار گیرد.
وی ادامه داد: فرصت های بین المللی جذب سرمایه گذاری از طریق همایش ها، مشاوران بین المللی و رسانه های مکتوب قابل ارائه است.
همایش یک روزه «راهکار جذب سرمایه گذاری خارجی و آشنایی با قوانین» که با برنامه ریزی مدیریت آموزش و پژوهش ایمیدرو و با حضور مدیر عامل و مدیران ارشد شرکت واردل آرمسترانگ اینترنشنال در محل اجتماعات ایمیدرو برگزار شد.

منبع: معدن ۲۴