با برگزاری نخستین همایش سرب و روی در ۲۸ بهمن ماه: افق جدید در بخش صنعت سرب و روی ایجاد می شود

بهره مالکانه معادن نباید جهشی افزایش یابد
ژانویه 8, 2015
اختتامیه ششمین جشنواره ملی بهره وری برگزار شد
ژانویه 12, 2015

معدن۲۴: ایران چهارمین تولید کننده بزرگ ماده معدنی سرب و روی در آسیا بعد از چین، قزاقستان و هند است.

همچنین از نظر تولید شمش روی جایگاه ششم و از نظر تولید سرب جایگاه پنجم را در آسیا دارا می باشد.

بر طبق گزارشات بین المللی سرب و روی، مصرف سرانه روی در ایران ۱۴٫۵ که این میزان معادل مصرف سرانه روی در امریکای جنوبی می باشد.

متوسط مصرف سرانه در اروپای غربی ۲۹ کیلو گرم می باشد. در چین متوسط سرانه مصرف در حدود ۵ کیلو گرم و در امریکای شمالی ۴ می باشد.

این مطلب نشان می دهد که ایران دارای پتانسیل قابل ملاحظه ای در جهت افزایش تقاضای روی بخصوص در صنایع گالوانیزاسیون و زیر ساخت ها است.

در حوزه سرب نیز چشم انداز روشنی در خصوص افزایش تقاضا در ایران وجود دارد.

با طریهای سرب، اسید مصرفی در اتومبیلها ، موتورهای برقی، از مصارف این ماده است. حدود ۳ درصد از ذخایر جهانی سرب و روی در مهم ترین معادن ایران قرار دارد.

دو معدن بزرگ مهدی آباد و انگوران منابع کافی را برای فعالیت در صنعت سرب و روی داراست.

بخشی از تولید روی در کشور مصرف می شود و بخش قابل توجهی از آن نیز صادر می شود.

با توجه به محدودیت منابع روی در جهان و مصارف متنوع آن در صنایع گالوانیزه، تولید آلیاژ های مختلف و همچنین مصارف نوین پیش بینی شده در باطریهای وسایل نقلیه الکتریکی، بازار تضمین شده ای برای این فلز وجود دارد.

از کل ۱۹۵ معدن فلزی کشور، ۴۳ معدن آن سرب و روی است که ۲۱ معدن فعال ، ۱۵ معدن غیر فعال و هفت معدن در حال تجهیز است.

از این تعداد دو معدن دولتی، سه معدن تعاونی و ۳۸ معدن خصوصی است که برای ۱۸۸۴ نفر شغل ایجاد کرده است.

کل ذخیره احتمالی سرب و روی این معادن حدود ۲۲۲ میلیون تن است که تنها سالانه ۱٫۲ میلیون تن آن استخراج می شود.

کانسارهای سرب و روی ایران در چند کمربند مهم واقع شده اند که کمربند یزد – گلپایگان – طبس – نای بند – انارک – یزد و آذربایجان از آن جمله هستند.

مهم ترین کانسارهای سرب و ایران معدن سرب و روی انگوران، ایرانکوه و کوشک است.

چهار معدن بزرگ انگوران، مهدی آباد، عمارت، کوشک و گوشفیل بزرگترین معادن سرب و روی ایران هستند .

ذخیره قطعی معدن سرب و روی انگوران، ۹ میلیون تن و ذخیره احتمالی آن ۱۳ میلیون تن گزارش شده است عیار روی آن ۲۵ تا ۳۰ درصد است.

معدن انگوران به دلیل عیار بالای فلز محتوی، از معادن کمیاب جهان است.

معدن مهدی آباد یزد نیز با ۲۰ میلیون تن ذخیره ، دومین معدن دولتی است که از نظر ظرفیت ذخایر، بزرگ ترین معدن کشور است، اما به دلیل پایین بودن عیار خاک آن که حدود ۵ تا ۶ درصد است، استفاده از آن برای تولید کنندگان صرفه اقتصادی ندارد.

تولید کنندگان عمده روی کشور در حال حاضر هشت شرکت توسعه معادن روی ایران، کالسیمین، باما، معادن بافق، سرمک، سوژمیران، تیران و صنعتی و معدنی شاهین با ظرفیت اسمی ۷۰۰ هزار تن تولید کنسانتره روی در کشور فعالیت دارند.

هفت کارخانه بزرگ ذوب روی زنجان، ذوب روی دندی، تولید روی بندر عباس، ذوب روی احیای قشم، فرآوری مواد معدنی، ذوب روی اصفهان، ذوب روی بافق، شرکت ملی سرب و روی ایران و ۴۵ کارخانه کوچک تولید ورق و شمش روی با ظرفیت اسمی ۱۸۷ هزار تن درکشور فعال هستند.

متاسفانه طی سالهای اخیر به دلیل عدم آشنایی سرمایه گذاران برای ورود به بازار سرب و روی ایران درحال حاضر بزرگترین خطری که این صنعت را تهدید میکند کمبود ماده معدنی یا همان خاک معدن است که دلیل اصلی آن همسو نبودن اکتشافات سرب و روی با تولید است و ماحصل اینکه در حال حاضر با کمبود شدید خاک سرب و روی با کیفیت در داخل روبرو هستیم و تولید کنندگان داخلی باید با شرایط سخت اقدام به واردات این ماده معدنی با ارزش از ترکیه هستند.

در همین راستا “گروه صنعتی و معدنی زر” با همکاری سایت معدن ۲۴ در مورخ ۲۸ بهمن ماه سال جاری در نظر دارد با برگزاری چشم انداز سرب و روی و بازار را با هدف آشنایی و آشتی سرمایه گذاران با صنعت سرب و روی افق جدید را در این بخش ایجاد کند.

بطور قطع این همایش یک روزه می تواند شرایط جدید را برای توسعه اکتشافات در این حوزه به رو زکردن تکنولوژی تولید متناسب با ذخایر و کیفیت ماده معدنی سرب و روی آشنایی فعالان بازار سرمایه به این حوزه و تحلیل صحیح از آینده بازار را فراهم کند.

در این همایش یک روزه که در اتاق بازرگانی صنایع و معادن ایران برگزار می شود تولید کنندگان، معدنکاران، تحلیل گران بازار و کارشناسان بخش سرب و روی گرد هم می آیند تا در جلسه تخصصی به بررسی فرصت ها و چالش ها ی پیش روی صنعت فولاد بپردازند.

این همایش تلاش دارد تا با فراهم آوردن جلسه ای متشکل از تمامی فعالان صنعت فولاد در بخش های دولتی و خصوصی مکانی را برای تبادل اطلاعات و رفع موانع فراهم آورد.

شرکت کنندگان جهت حضور در همایش با شرکت زرین معدن آسیا به عنوان دبیر خانه همایش و شماره تماس ۲۲۱۱۶۸۴۸ داخلی ۱۲۳ خانم عابدیان هماهنگی لازم را انجام دهند.

منبع : پایگاه تحلیلی خبری معدن۲۴