بازار فلزات و موادمعدنی ۲۰۱۶ را چگونه آغاز کرده اند؟

مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده صاحبان سهام شرکت زرین معدن آسیا
ژانویه 9, 2016
ایران، جزو امن‌ترین کشورهای معدنی ۲۰۱۶میلادی
ژانویه 13, 2016

اولین هفته کاری سال ۲۰۱۶ بسیار طوفانی شروع و آرام تمام شد پس لرزه های افت بازارهای سرمایه چین و به دنبال آن بازارهای اروپایی، باعث کاهش قیمت عمده مواد اولیه و انرژی در جهان شد.

به گزارش معدن۲۴، در زنجیره فولاد قیمت میلگرد در هفته مورد بررسی با تداوم نگرانی از افت تقاضا، با کاهش ۷ دلاری طی ۲ روز مواجه شد و به ۲۸۴ دلار بر تن رسید.

این کاهش نرخ، فشار بر قیمت سنگ آهن را افزایش و قیمت عیار ۶۲ درصد تحویل بنادر چین که طی هفته های اخیر تا ۴۴ دلار بر تن افزایش یافته بود به ۴۲٫۱۳ دلار بازگرداند.

قیمت عیار ۵۸ درصد نیز با افت ۳۳ سنتی به ۳۶٫۶۸ دلار بر تن رسید.

موجودی سنگ آهن بنادر چین نیز با افزایش ۱٫۶ میلیون تنی طی هفته گذشته به ۹۷٫۱ میلیون تن رسید که میتواند عاملی برای کاهش قیمت در هفته آینده باشد.

متوسط قیمت فروش فوری مس نیز طی هفته جاری با کاهش ۲٫۶ درصدی نسبت به هفته پایانی سال ۲۰۱۵ حدود ۴۵۷۸٫۵ دلار به ازای هر تن شد.
مس در آخرین روز از هفته گذشته به ۴۴۸۶٫۵ دلار در هر تن رسید.

نگرانی از وضعیت بازار سرمایه، کاهش ارزش یوان چین و افزایش تولید کشور پرو که سبب رشد عرضه مس در بازارها خواهد شد، از جمله عوامل افت قیمت این به شمار می روند.

متوسط قیمت آلومینیوم طی هفته ای که گذشت با افت ۳٫۴ درصدی به رقم ۱۴۶۵٫۴ دلار بر تن کاهش یافت. حتی خبر تعطیلی واحد ۲۶۹ هزارتنی Warrick توسط شرکت آلکوا هم نتوانست به رشد قیمت این محصول کمک کند.

با تعطیلی این واحد تولید آلومینیوم در کشور امریکا، تولید آلومینیوم این کشور به قبل از جنگ جهانی دوم  یعنی رقم ۷۲۰ هزار تن خواهد رسید.

قیمت فروش فروی آلومینیوم در آخرین روز از هفته گذشته به ۱۴۷۶ دلار در هر تن رسید که درمقایسه با روز پنج شنبه (۷ ژانویه) افزایش ۲۱ دلاری را نشان می داد.

در این بین فلز روی یکی از بازندگان اصلی هفته گذشته بود چراکه افت این فلز نسبت به سایر فلزات بیشتر بوده است.

میانگین قیمت روی در هفته گذشته ۱۶۸۹٫۱ دلار بود درحالی که در هفته پایانی دسامبر ۲۰۱۵ حدود ۱۷۸۴٫۳ دلار بوده ااست.

افت متوسط قیمت فروش فوری این فلز ۵٫۳۳ درصد بوده و در ۸ ژانویه به ۱۶۴۷ دلار در هر تن شد هرچند که کمترین قیمت روی از دسامبر ۲۰۱۵ در روز ۷ ژانویه اتفاق افتاد که قیمت ها به ۱۶۱۳ دلار در هر تن کاهش یافت.

افت متوسط قیمت فلز سرب ۴٫۴ دلار بوده و از ۱۵۸۳٫۸ دلار به ۱۵۱۴٫۴ دلار رسیده بود.

سرب در آخرین روز از هفته گذشته ۱۴۷۸٫۵ دلار شد درحالی که در روز در کمترین قیمت در ۷ ژانویه ۱۴۷۷ شد.

منبع: معدن ۲۴