اقتصادی شدن معادن کم عیار سرب و روی

جمیلی: کیفیت، محور همایش و نمایشگاه معدن باشد
آوریل 21, 2015
ظرفیت های بی پایان بازار سرب
می 4, 2015

صمت تاثیر لغو تحریم ها بر معادن سرب و روی کشور را بررسی کرد:

رفع تحریم های بین المللی تاثیر مثبت و بسزایی بر روی فعالیت معادن و کارخانه های سرب و روی کشور خواهد داشت. این سخنی است که کارشناسان سرب و روی بر آن تاکید داشته و معتقدند که با ورود سرمایه گذاران خارجی شاهد رشد و توسعه در معادن سرب و روی خواهیم بود.

آنها معتقدند به دنبال سرمایه، دانش فنی و فناوری های روز دنیا نیز وارد شده و باعث افزایش بهره‌وری در این بخش می شده و همچنین توسعه بازارهای هدف و صادراتی را به ارمغان می آورد. یکی از تاثیرات مهمی که رفع تحریم ها در حوزه سرب و روی داشته آغاز فعالیت برای برداشت از این معدن بزرگ است. چرا که معدن مهدی آباد با وجودی که ذخیره بزرگی را در خود جای داده به دلیل پایین بودن میزان عیار مواد معدنی و وجود باطله های بسیار در آن تنها در صورتی که از تجهیزات و فناوری های روز دنیا استفاده کند تولیدی با صرفه اقتصادی خواهد داشت. این در حالیست که چندی پیش خبر از راه اندازی و فعالیت در این معدن داده شده و امید است که با آغاز فعالیت و ساخت کارخانه های تولیدکننده شمش روی و کنسانتره روی ضمن تامین نیاز صنایع داخلی، مقدمات صادرات محصولات را به دیگر کشورها فراهم شود.

تاثیر تحریم ها بر روی معادن سرب و روی

بهزاد صداقت کارشناس سرب و روی درباره تاثیر توافقات هسته ای بر روی فعالیت معادن سرب و روی در گفت و گو با صمت گفت: با رفع تحریم ها شاهد تحولات بسیاری در بخش معادن سرب و روی خواهیم بود و می توان گفت بیشترین تاثیر آن در بخش فناوری و تجهیزات معدنی است.

وی افزود:در حال حاضر ماشین آلات موجود در معادن قدیمی بوده و همین موضوع کاهش میزان بهره وری در این بخش را به همراه داشته است.

وی به معدن سرب و روی مهدی آباد که دومین معدن بزرگ جهان و بزرگترین معدن سرب و روی خاورمیانه است اشاره کرده و معتقد است با انجام توافقات و رفع تحریم ها، این معدن نیز رونق خواهد گرفت. چرا که معدن مهدی آباد ذخایر فراوانی از سرب و روی را در خود جای داده است اما به دلایل فراوانی هنوز توسعه نیافته باقی مانده است.

وی در ادامه گفت: ذخایر سرب و روی معدن مهدی آباد از عیار پایینی برخوردار است و به دلیل نبود صرفه اقتصادی برای برداشت از معدن در شرایط موجود تا کنون بهره برداری از آن صورت نگرفته است. در واقع تجهیزات و فناوری ها نقش تاثیرگذار و بسزایی در این زمینه دارند و در صورت ورود فناوری های روز دنیا می توان نسبت به بهره برداری از این معدن اقدام کرده و رشد و توسعه را در این معدن به ارمغان آورد.

صداقت یکی دیگر از نیازهای مهم و اساسی برای این حوزه را دانش فنی دانسته و معتقد است که تنها در اختیار داشتن فناوری نتیجه بخش نیست و لازم است با استفاده از دانش روز دنیا در کنار تجهیزات و فناوری ها میزان بهره وری را افزایش داده و به سود رسید.

وی به تاثیر توافقات بر روی صادرات سرب و روی اشاره کرد و گفت: درحال حاضر به دلیل تحریم های اعمال شده بر ایران سبب شده تا بازار هدف و صادراتی ایران محدود شود و امکان صادرات محصولات ایرانی را با مشکل مواجه کرده است.

وی در ادامه افزود: یکی از مسائلی که امروزه در حوزه معادن سرب و روی کشور وجود دارد کمبود مواد اولیه برای کارخانه هاست و همین موضوع سبب شده تا بسیاری از کارخانه های فرآوری تنها با نیمی از ظرفیت خود فعالیت کنند. این درحالیست که معدن مهدی آباد ذخایر بسیاری را در خود جای داده و در صورت راه اندازی و بهره برداری از آن می‌توان بخش عمده ای از نیاز کارخانه های به مواد اولیه که همان خاک است برآورده کرد.

صداقت تصریح کرد: کارخانه سرب و روی بافق که در حدود۶۰ کیلومتری این معدن قرار دارد و هم اکنون با ۵۰درصد از ظرفیت خود کار می کند از جمله کارخانه هایی است که با توسعه و آغاز بهره برداری از معدن مهدی آباد قادر به تامین نیاز خود از این معدن است و می تواند میزان تولید خود را افزایش دهد. همچنین کارخانه‌های  فرآوری سرب و روی فعال در اصفهان را می توان از دیگر مصرف کنندگان خاک معدن مهدی آباد دانست.

این کارشناس با بیان اینکه تحریم ها اثرات بسیاری به خصوص در بخش فرآوری مواد معدنی و فناوری های مورد نیاز به دنبال داشته است افزود: در حال حاضر فناوری هایی که در این بخش مورد استفاده قرار می گیرند قدیمی هستند و به دلیل تحریم های اعمال شده امکان ورود تجهیزات و فناوری های روز دنیا از کشورهای صاحب دانش و فناوری وجود ندارد.

وی به یکی از اتفاقاتی که برای ورود تجهیزات و فناوری به کشور افتاده بود اشاره کرد و گفت: حدود دوسال قبل برای وارد کردن یکی از ماشین آلات با فناوری روز مورد نیاز در بخش فرآوری از استرالیا که جزو کشورهای صنعتی و پیشرفته در حوزه معدن و فعالیت های معدنی به شمار می آید مکاتباتی با شرکت سازنده آن انجام دادیم اما از آنجایی که فناوری مورد نظر جزو مواردی بود که در فهرست تحریم قرار داشت این شرکت از فروش این محصول به ایران خودداری کرد و همین امر سبب شد تا انجام بخش مورد نظر به کل از طرح توسعه ما حذف شود. وی تاکید کرد:حال در صورتی که تحریم ها لغو و اجازه ورود تجهیزات و فناوری ها به کشور داده شود شاهد تحول عظیم و بزرگ در فعالیت های معدنی خواهیم بود.

تحول در معادن سرب و روی

ابراهیم جمیلی رییس خانه اقتصاد ایران و فعال در حوزه سرب و روی نیز در مورد رفع تحریم ها بر روی فعالیت ها در بخش معادن سرب و روی کشور در گفت و گو با صمت گفت: به طور قطع شرایطی که بعد از مذاکرات هسته ای و توافقات به وجود می آید تاثیر بسزایی بر روی فعالیت‌های معادن به خصوص معادن سرب و روی شده و رشد و توسعه را به دنبال خواهد شد.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در صنعت سرب و روی وجود دارد مربوط به بخش صادرات است به این ترتیب که به دلیل تحریم های بین المللی، جابه‌جایی و گردش پول را با مشکل مواجه کرده و موجب شده تا فعالان تمایل کمتری برای صادرات محصولات خود داشته باشند. همچنین تحریم ها سبب شده تا محدودیت هایی برای ورود سرمایه گذاران خارجی به بخش معدن به وجود آید و در صورت رفع این محدودیتها تعداد زیادی از شرکت های بزرگ فعال در حوزه معدن که تاکنون فعالیتی نداشته یا به دلیل تحریم از ایران خارج شده اند به ایران ورود پیدا خواهند کرد. البته لازم به ذکر است که ورود این شرکت ها به بخش معدن تنها به سرازیر شدن سرمایه و فاینانس ها باعث سرعت گرفتن فعالیت ها در صنعت سرب و روی باشیم.

نیاز به راه اندازی معادن جدید سرب و روی

جمیلی با بیان اینکه ایران ظرفیت بالایی در بخش سرب و روی دارد اظهار کرد: بیش از ۴۸۰ هزارتن شمش روی و بیش از ۴۵۰ هزار تن شمش سرب تولید می شود که برای رسیدن و محقق شدن آن نیازمند سرمایه گذاری های جدید هستیم و در صورت رفع تحریم ها، شرکت های بزرگ و فعالی که تمایل به ورود به این بخش دارند به این بخش جذب می شوند.

وی افزود: از آنجایی که تولیدات ایران در بخش سرب و روی از نظر کیفیت محصولات و نرخ آن با معیارهای بازار جهانی همخوانی دارد و در صورت رفع تحریم ها محدودیت هایی که برای ورود به بازار جهانی برای ایران وجود دارد از بین می رود و شاهد گسترش بازار صادراتی محصولات و ایجاد ارزش افزوده در این بخش خواهیم بود.

جمیلی خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که در بخش سرب و روی وجود دارد تامین مواد اولیه به دلیل نبود منابع مالی و محدودیت های موجود در قوانین معدنی است. از سوی دیگر بسیاری از کارخانه های سرب و روی با نیمی از ظرفیت خود کار می کنند و لازم است تا برای رفع این مشکل برنامه ریزی دقیق و درستی انجام شود.

وی در ادامه گفت: معدن سرب و روی مهدی آباد که  بزرگترینوی در ادامه گفت: معدن سرب و روی مهدی آباد که  بزرگترین معدن سرب و روی منطقه است با وجود ورود سرمایه گذار خارجی به دلایل مختلف از ۱۵ سال پیش هیچ گونه فعالیتی برای آغاز بهره برداری از آن انجام نشده است. حال با توجه به وجود ذخایر فراوان در این معدن در صورتی که تصمیمی برای مشخص شدن وضعیت این معدن گرفته شود و امکان ورود سرمایه‌گذاران ایرانی که تمایل برای ورود به این بخش را دارند فراهم گردد، بخش عمده ای از مشکلات موجود در این حوزه را حل می شود.

جمیلی ادامه داد:این در حالی‌است که معادن سرب و روی  ترکیه با سرمایه گذاری فعالان ایرانی در حال رشد و توسعه است و در صورتی که مشوق هایی برای ورود آنها به معادن کشور فراهم شود به نفع معدن و معدنکاری کشور خواهد بود.

روند۱۰  ساله فعالیت ها

امین صفری مذهبی مدیر معدن مهدی آباد درباره وضعیت معدن سرب و روی و فعالیت های انجام شده برای بهره برداری از آن در گفت و گو با صمت اظهار کرد:  فعالیت های بسیاری برای راه اندازی و بهره برداری از معدن سرب و روی مهدی آباد از سال های گذشته آغاز شده به این ترتیب که در سال ۱۳۸۴ مطالعاتی توسط سرمایه گذاران خارجی انجام شد و تا سال ۱۳۹۱ به دلیل اختلافاتی که برای صدور پروانه بهره برداری وجود داشت بایکوت باقی ماند. تا اینکه در سال ۹۱ قراردادی بین سازمان ایمیدرو و شرکت روی مهدی آباد به عنوان سرمایه گذار برای شروع فعالیت و بهره برداری از معدن سرب و روی منعقد گردید.

وی افزود: طبق قرارداد منعقد شده ساخت دو کارخانه ۱۰۰ هزار تنی شمش روی و کنسانتره روی در دستور کار قرار گرفت و همچنین به طور همزمان با ساخت کارخانه‌ها نسبت به باطله برداری از معدن برای استخراج ذخایر اقدام شود. البته اجرای این برنامه نیز تا اواخر سال ۱۳۹۳به دلایل مختلف همچون قرار گرفتن در منطقه حفاظت شده محیط زیست و مسائل زیست محیطی و تامین انرژی مورد نیاز به تعویق افتاد.

صفری در ادامه اظهار کرد: در پایان سال ۱۳۹۳ با تسهیل شدن امور شاهد ورود تجهیزات و ماشین آلات برای شروع عملیات بهره برداری از معدن بودیم به این ترتیب که از ۵ فروردین عملیات اجرایی یعنی پیش باطله برداری آغاز شده است تا در مدت ۴ سال به میزان ۱۸۸ میلیون تن باطله از معدن برداشت شود تا امکان برداشت ذخایر معدن را مهیا سازد.

وی در ادامه گفت : در مدت زمان مشخص شده برای برداشت باطله ها، ساخت کارخانه های شمش و کنسانتره که مطالعات ، تهیه نقشه و جانمایی برای آن انجام شده در دستور کار قرار گرفته است. البته لازم به ذکر است که اقداماتی برای تجهیزات مورد نیاز برای کارخانه انجام شده تا با ورود آنها به کشور نسبت به راه اندازی کارخانه ها و تولید محصول اقدام شود.

مدیر مجتمع معدن مهدی آباد  به تاثیرات راه اندازی و تولید محصولات این پروژه اشاره کرد و افزود: در حال حاضر میزان تولید روی در کل کشور رقمی حدود ۱۸۵ هزار تن است و این در حالیست که بیشتر کارخانه های سرب و روی به دلیل کمبود مواد اولیه کمتر از ظرفیت خود تولید می کنند. به همین دلیل راه اندازی کارخانه کنسانتره مهدی آباد که بارفع تحریمها می تواند رونق بگیردمی تواند  نیاز فعالان این عرصه را تامین کند.

وی افزود:  یکی از برنامه هایی که برای این پروژه پیش بینی شده است صادرات شمش روی است. چرا که با افزایش تولید می توان علاوه بر تامین نیاز داخلی، نسبت به صادرات مابقی محصول اقدام کرده و به سود رسید.