اعتماد و امنیت، شرط تزریق سرمایه به سرب و روی

منابع سطحی برخی معادن ایران رو به پایان است
نوامبر 10, 2015
تضمین از بانک مرکزی؛ جذب سرمایه‌گذار با خصوصی‌ها
نوامبر 21, 2015

به گزارش گسترش صمت: برخی از معادن سرب و روی ایران که از ذخایر فراوانی هم برخوردار هستند مدتی است به‌صورت غیرفعال درآمده‌اند و سرمایه‌گذاری مناسبی در این زمینه انجام نمی‌شود. این درحالی است که با سرمایه‌های ایرانی معادن سرب و روی ترکیه در حال فعال شدن است.

ظرفیت‌های فراوانی برای صنعت سرب و روی در ایران وجود دارد و سرمایه‌گذاران خارجی درصدد هستند پس از لغو تحریم‌ها این معادن را در اولویت قرار دهند اما ورود به معادن و فرآوری سرب و روی، نیازمند اطمینان و اعتماد سرمایه‌گذاران خارجی و رفع چالش‌های قانونی سرمایه‌گذاری است.

سرمایه‌های ایرانی در معادن ترکیه

ابراهیم جمیلی، رییس خانه اقتصاد ایران درباره شرایط صنعت سرب و روی در پساتحریم به صمت می‌گوید: در حال حاضر متاسفانه با پول و سرمایه ایران معادن ترکیه فعال می‌شوند و قسمتی از مواد اولیه از ترکیه وارد کشور می‌شود و این برای کشور که دارای ظرفیت‌های فراوانی در این مواد معدنی است، زیبنده نیست. وی می‌افزاید: پس از تحریم باید برنامه‌ریزی دقیقی انجام شود تا از پیشرفت‌های جهانی عقب نمانیم. آنچه در پساتحریم برای معادن سرب و روی کشور ما اهمیت دارد این است که در گام نخست باید معادن غیرفعال خود را فعال کنیم. در این زمینه باید تجدیدنظر اساسی در برنامه‌های توسعه‌ای خود انجام دهیم تا معادن ایران جذابیت‌های لازم را به دست آورد و سرمایه‌های ایرانی و خارجی جذب کشورهای همسایه نشود. جمیلی تصریح می‌کند: برجام زمانی می‌تواند برای کشور ما فرصت به شمار آید که از شرایط به وجود آمده استفاده درستی داشته باشیم زیرا در غیراین صورت این فرصت‌ها ممکن است در آینده برای کشور به تهدید تبدیل شوند.

جذب سرمایه‌گذاران خارجی به معادن سرب و روی

مسعود فانیان، مدیرعامل شرکت روی «مهدی‌آباد» به صمت می‌گوید: یکی از ظرفیت‌های معدنی کشور معادن سرب و روی ایران است که در دنیا هم ذخایر معدنی آن به‌ویژه در روی از وضعیت خوبی برخوردار نیست و این ذخایر رو به کاهش است. وی می‌افزاید: البته درباره این فلزات بحث کاهش تقاضای جهانی هم مطرح است و قیمت جهانی سرب و روی در داخل هم تحت‌تاثیر قیمت‌های جهانی است که در سال‌های اخیر روند کاهشی داشته است. وی خاطرنشان می‌کند: یکی از جاذبه‌های معدنی ایران معادن سرب و روی است که سرمایه‌گذاران را به این سمت جذب می‌کند البته برخی کشورها مانند چین هم به دنبال چنین معادنی هستند چرا که نیاز آنها به این فلزات زیاد است. فانیان عنوان می‌کند: زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در این معادن فراهم است ولی باید فرصت‌های لازم در اختیار سرمایه‌گذاران گذاشته شود که در این صورت اطمینان داریم پس از لغو تحریم‌ها حضور سرمایه‌گذاران خارجی در معادن سرب و روی کشور اتفاق خواهد افتاد. مدیرعامل شرکت روی «مهدی‌آباد» می‌گوید: در بخش سرب و روی کشور سرمایه‌گذاران از قبل حضور داشته‌اند که ابتدا باید وضعیت سرمایه‌گذاران موجود را بهبود بخشند و به آنها اطمینان بدهند که در بلندمدت می‌توانند در ایران فعالیت کنند چراکه اگر فرد یا شرکتی احساس کند که نمی‌تواند در ایران به مدت طولانی فعالیت داشته باشد از ادامه کار صرف‌نظر کرده و دیگر اشتیاقی برای ادامه فعالیت نخواهد داشت. وی تاکید می‌کند: زمانی که سرمایه‌گذارانی فعال در ایران احساس امنیت برای سرمایه‌گذاری نداشته باشند این موضوع به سایر سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا منتقل شده و موجب می‌شود حضور سرمایه‌گذاران به این بخش‌ها کمرنگ‌تر شود. به گفته وی، سرمایه‌گذار اطمینان و اعتماد می‌خواهد تا در ایران حضور پیدا کند چرا که در غیراین صورت سایر کشورها هم برای سرمایه‌گذاران جذابیت دارد اما بسیاری از آنها از ظرفیت‌های موجود در معادن سرب و روی ایران اطلاع داشته و تمایل دارند از این فرصت در ایران استفاده کنند. فانیان اظهار می‌کند: دولت باید در این زمینه بیشتر تلاش کند چراکه این مسئولیت برعهده دولت است تا در کشور شرایط اعتمادسازی برای سرمایه‌گذاران را فراهم کرده و زیرساخت‌ها و زمینه‌های لازم را مهیا کند. وی تصریح می‌کند: آنچه در حال حاضر اهمیت دارد این است که در شرایطی که روزهای پس از تحریم را سپری می‌کنیم دولت به تعهدات خود عمل کند تا سرمایه‌گذاران با اطمینان وارد کشور شوند نباید اجازه داده شود که به خاطر مسائل پیش پا افتاده از سرمایه‌گذاران سلب اعتماد شود. وی خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر معدن سرب و روی «مهدی‌آباد» حدود ۲۰۰ میلیون تن ذخیره دارد و می‌تواند پشتوانه محکمی برای توسعه صنعت سرب و روی ایران باشد به همین دلیل گروه‌های مختلف برای انجام کارهای مهندسی وارد ایران می‌شوند تا بر اساس آن بحث‌های فنی و مالی با جدیت دنبال شود. مدیرعامل شرکت سرب‌وروی «مهدی‌آباد» درباره ذخیره این معدن می‌گوید: ذخیره مهدی‌آباد عیارهای متفاوتی دارد به‌طوری‌که با عیار بالای ۲درصد حدود۳۸۰میلیون تن و با عیار ۵درصد حدود ۱۶۰میلیون تن ذخیره احتمالی وجود دارد. وی تاکید می‌کند: در حال حاضر «مهدی‌آباد» بزرگترین معدن سرب روی ایران است گرچه مواد این معادن از عیار پایینی برخوردارند اما بزرگترین ذخیره معدنی ایران است که مدتی تعطیل بوده ولی اکنون در حال آماده‌سازی برای آغاز فعالیت‌ها است به‌ویژه پس از برداشته شدن تحریم‌ها، و امید داریم سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی در این بخش ورود پیدا کنند.

سرب و روی نیازمند فناوری‌های برتر

امین صفری، کارشناس سرب و روی نیز در این زمینه به صمت می‌گوید: آنچه در حال حاضر برای معادن سرب و روی از اهمیت فراوانی برخوردار است اهمیت دادن به فناوری در این بخش اقتصادی کشور است.
وی خاطرنشان می‌کند: با توجه به اینکه یکی از اولویت‌های این معادن باید پرعیارسازی مواد باشد لازم است از فناوری‌های برتر در این زمینه استفاده شود که به همین منظور فناوری اسپانیایی در نظر گرفته شده است. صفری درباره عمده‌ترین مشکلی که در معادن سرب و روی ایران وجود دارد، تاکید می‌کند: برای کارخانه‌های سرب و روی ظرفیت زیادی برای تهیه شمش روی در نظر گرفته شده اما متاسفانه هنوز خوراک کافی برای این میزان ظرفیت وجود ندارد. وی تصریح می‌کند: امید داریم در پساتحریم معادن سرب و روی ایران بیشتر مورد توجه قرار گیرد و سرمایه‌گذاری‌های لازم در این زمینه انجام شود چراکه ما ذخایر خوبی داریم و تنها نیاز داریم از دانش روز دنیا و اطلاعات جهانی برای پیشبرد اهداف خود استفاده کنیم.  این کارشناس سرب و روی بیان می‌کند: پس از تحریم امکان ارتباط با سایر کشورها فراهم خواهد شد و در نتیجه بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف می‌شود.