اعتماد دولت به بخش خصوصی، شکوفایی و رونق معادن

دفاع تمام قد دولت ها از معادن
جولای 6, 2015
برنامه تلویزیونی بورس با موضوع معرفی صنایع بورسی
جولای 8, 2015

حضور بخش خصوصی در فعالیت‌های معدنی در سال‌های اخیر بیش از گذشته شده اما همچنان سهم آن در اقتصاد کشور به میزان مطلوبی نرسیده زیرا مسئولان دولتی اعتماد کافی به بخش خصوصی ندارند.

تعیین شعار «دولت و ملت، همدلی وهمزبانی» برای سال ۹۴ از سوی رهبر معظم انقلاب می‌تواند دولت و بخش خصوصی را بیش از گذشته به یکدیگر نزدیک کند. نتیجه این همدلی و همزبانی می‌تواند توسعه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری و در گام نهایی افزایش درآمدهای غیرنفتی برای کشور باشد. اما متاسفانه این شعار با گذشت ۴ ماه از امسال آن طور که باید عملی نشده و مسئولان دولتی و بخش خصوصی فاصله زیادی تا نقطه مطلوب دارند.

شکوفایی بخش معدن با تحقق شعار سال ۹۴

سیدمحمد بیاتیان، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با صمت درباره تحقق شعار سال ۹۴، «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» در بخش معدن اظهار کرد: متاسفانه شعارهای سال‌ها را تنها به عنوان شعار دانسته و از کنار آن عبور می‌کنیم. این موضوع فراگیر نیست اما در برخی از بخش‌ها با شعار سال تنها به عنوان یک شعار برخورد می‌شود و در عمل هیچ اقدامی برای اجرایی شدن آن انجام نمی‌شود. در بخش معدن نیز مقررات و بخشنامه‌هایی وجود دارد که دست و پاگیر بوده و با توجه به شرایط فعلی هیچ کمکی به بخش معدن و درآمدزایی نمی‌کند. وی بیان کرد: در شعار امسال که از سوی رهبر معظم انقلاب «دولت و ملت، همدلی و همزبانی» تعیین شده است اگر در بخش معدن این همدلی و همزبانی بین مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی شکل بگیرد می‌توان شاهد رونق و شکوفایی در بخش معدن بود. بیاتیان افزود: درحال‌حاضر یک سری الزامات برای معدنکاران با توجه به شرایط منطقه‌ای و ملی ایجاد شده است که احساس می‌کنم در پی این الزامات در مدت ۲ تا ۳ سال آینده به شکوفایی در بخش معدن دست پیدا خواهیم کرد. یکی از این الزامات این است که صنایع وابسته با توجه به شرایط کشور و منطقه باید فعال شده و به نوعی بخش معدن را از خام فروشی خارج کند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: مسئولان باید در شوراها و کار گروه‌های موجود نظرات بخش خصوصی را در نظر گرفته تا بتوانیم با حل مشکلات به همدلی و همزبانی دست پیدا کنیم. در صورت اجرای چنین موضوعاتی شاهد تحقق نظرات رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهوری در بحث جایگزینی درآمدهای معدنی به جای درآمدهای نفتی خواهیم بود. این هدف چندان دور از دسترس نخواهد بود بلکه نیازمند یک برنامه‌ریزی دقیق ۳ یا ۴ساله است.وی درباره مشکلات بین مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی در بخش معدن تصریح کرد: نبود درک متقابل بین مسئولان دولتی و معدنکاران یکی از مشکلات موجود است. درک شرایط زمانی می‌تواند در حل مشکلات مفید باشد که وقتی معادن و صنایع معدنی موجود در کشور در پی تغییرات جهانی با مشکل مواجه می‌شوند ما باید قوانینی منعطف در اختیار داشته باشیم تا در شرایط اضطراری علاوه بر شرایط حاکم بر بازارهای جهانی خود نیز به معادن و صنایع معدنی فشار وارد نکنیم.بیاتیان تاکید کرد: در صورتی که این درک متقابل میان مسئولان و فعالان بخش خصوصی شکل بگیرد و از سویی دیگر مسئولان دولتی دغدغه‌های بخش معدن را از زبان فعالان بخش خصوصی شنیده و نسبت به آن ترتیب اثر داده شود بدون شک مشکلات حل خواهد شد و مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی به یک همدلی و همزبانی مشترک دست خواهند یافت.

فاصله زیاد تا نقطه مشترک
ابراهیم جمیلی، رییس خانه اقتصاد ایران درباره دستیابی بخش دولتی و فعالان بخش خصوصی به نقطه مشترک در بخش معدن به صمت گفت: به نظرم با نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم البته برای رسیدن به آن شاهد تلاش‌های زیادی هستیم. شرایطی که هم برای دولت و هم بخش خصوصی سخت است. تولیدکنندگان در شرایط سختی فعالیت می‌کنند از سوی دیگر منابع درآمدی دولت نیز کاهش یافته است. ما امیدوار هستیم هرچه سریع‌تر این موانع برطرف شود.وی در ادامه افزود: ما باید خود را برای شرایط سخت آماده کنیم و انتظار نداشته باشیم که مشکلات در زمان ۱ تا ۲ماهه حل شود. در واقع مشکلات بخش معدن تنها با کار و تلاش بسیار حل خواهد شد.به گفته جمیلی، دولت باید اعتماد خود را نسبت به بخش خصوصی افزایش دهد. میزان اعتماد دولت به بخش خصوصی نسبت به نقطه مشترک فاصله زیادی دارد. ما امیدوار هستیم در آینده این اعتمادها بیشتر از امروز باشد. اعتماد دولت به بخش خصوصی زمانی ایجاد می‌شود که واگذاری‌های به بخش خصوصی بیشتر شده و سهم بخش خصوصی در اقتصاد افزایش یابد. در صورت ایجاد این اعتماد بخش خصوصی حرکتی روان‌تر نسبت به امروز خواهد داشت. رییس خانه اقتصاد افزود: هدف از این همدلی و همزبانی دولت و بخش خصوصی باید فعال‌سازی معادن، تولید بیشتر و افزایش اشتغال باشد. در نتیجه اگر هدف تامین کسری بودجه دولت بوده و بخش خصوصی تنها بهانه‌گیری کند به اهداف تعیین شده در بخش معدن دست نخواهیم یافت. خوشبختانه درحال‌حاضر دولت و بخش خصوصی نسبت به گذشته در بخش معدن به نظرات مشترکی دست یافته‌اند اما همچنان باید برای رسیدن به نظرات مشترک تلاش شود.جمیلی معتقد است در صورت رسیدن به اهداف مشترک بیشتر میان دولت و بخش خصوصی می‌توان از ظرفیت‌های بخش معدن استفاده مطلوب تری داشته و شاهد توسعه اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری باشیم.

منبع: گسترش صمت