مدیریت کاهش قیمت زمانی که تقاضا برای خرید با کاهش همراه میشود باید روشهایی برای حفظ فعالیت در بازار در نظر گرفته شود تا چرخه تولید از حرکت باز نایستد. یکی از راهکارهای نجات این بخش، کاهش هزینه تمام شده برای تولید است.
اتاق خبر: امروز برای آن دسته از شرکتهای خارجی معدن که فعالیت خود در بازارهای صادراتی را حفظ کردهاند یکی از اهرمهای هدایتی آنها در بازار کاهش قیمت تمام شده است. قیمت تمامشده میتواند توان رقابتی در بازار را افزایش دهد موضوعی که سالهای گذشته برخی مدیران واحدهای معدنی ایران از آن غافل بودند. این اتفاق توانست قدرت رقابتی ایران را زمانی که بازار با کاهش شدید قیمتها مواجه بود، کاهش دهد. عوامل بسیاری موجب کاهش قیمت تمام شده میشود که میتواند در افزایش توان مدیریتی و رقابتی تاثیرگذار باشد. استفاده از فناوریهای جدید روز دنیا، توسعه سیستم حملونقل، دسترسی آسان به بازارهای صادراتی و ارتباط با آبهای آزاد و… در کاهش قیمت تمام شده یک ماده معدنی اثرگذار است. حال میتوان تاثیرگذاری هر یک از این موضوعها را جداگانه مورد بررسی قرار داد.
فناوریهایی که سالها دور از ایران ماندند
بدون شک مدیران موفق واحدهای تولیدی به دنبال کاهش هزینههای خود هستند. یکی از بخشهایی که آنها میتوانند اهداف خود را در آن عملی کنند کاهش مصرف انرژی و افزایش بازدهی است. مصرف انرژی جزو حوزههایی است که میتواند میزان هزینههای واحدهای تولیدی را افزایش دهد. در نتیجه با کاهش قیمت در بازارهای جهانی تولیدکنندگان بزرگ مواد معدنی از جمله چین تصمیم به کاهش بیش از پیش مصرف انرژی در واحدهای تولیدی گرفتند. موضوعی که نیازمند استفاده از فناوریها و دانش فنی روز دنیا بود. حال مدیران واحدهای معدنی و صنایع معدنی کشور به دلیل تحریمهای بیرحمانهای که سالها علیه کشور وضع شده از فناوریهای روز دنیا عقب ماندهاند. این موضوع رقابت در بازار فعلی مواد معدنی را برای فعالان ایرانی دشوار کرده است. حال با تلاش گروه مذاکرهکننده ایرانی و رفع تحریمها و به دنبال آن اجرایی شدن برجام میتوان امیدوار به ورود فناوریهای جدید به بخش معدن کشور بود. در واقع امروز باید ورود فناوری به بخش معدن جزو اولویتهای اصلی قراردادهای همکاری با کشورهای دیگر به ویژه اروپاییها قرار گیرد. به گزارش صمت، محمدامین سازگارنژاد، رییس سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور چندی پیش اظهار کرد: توانمندسازی بخش خصوصی و نیرویانسانی روح اقتصاد مقاومتی و توانمندکردن نیروی انسانی گامی اساسی در تحقق اقتصاد مقاومتی است. وی افزود: در صورتی که این راه را زمانی دیگر طی کنیم بدون شک با زیان روبهرو خواهیم شد. امروز قیمت مواد معدنی در جهان کاهش یافته و به دنبال آن قیمت تمام شده نیز کاهش یافته است. در این رقابتپذیری منابع انسانی و فناوری نقشی راهبردی ایفا میکنند. خوشبختانه افق در این مسیر روشن است. سازگارنژاد با اشاره به اهمیت انتقال فناوری آموزشی گفت: متاسفانه انتقال فناوری آموزشی در بخش معدن و دیگر صنایع در سالهایی که کشور گرفتار تحریم بود با محدودیت انجام میشد به همین دلیل خواهش ما این است، در کنار قراردادهای بینالمللی و ملی و انتقال فناوری هم موضوع آموزش باید مورد توجه قرار گیرد تا فرصتهای بهتری برای آموزش ایمنی و صلاحیتهای فنی ایجاد شود، باید به نقطهای دست یافت که افراد بدون صلاحیت نتوانند خدمات ارائه کنند.
حملونقل را توسعه دهیم
هزینه حملونقل و جابهجایی ماده معدنی یکی از موضوعهای اصلی است که در میزان قیمت تمام شده نقش مهمی را ایفا میکند. نگاه ویژه به زیرساختهای حملونقلی کشور میتواند به توسعه هرچه بیشتر بخش معدن کمک کند. امروز با رکود ایجاد شده در بازار مواد معدنی گران بودن کرایه حمل مواد معدنی توانست فعالیت برخی واحدهای معدنی را غیراقتصادی کند. در نتیجه برای برطرف کردن این مشکل باید زیرساختهای حملونقل کشور فراهم یا تقویت شود. کشورهای بزرگ معدنی امروز بخش عمدهای از حمل مواد معدنی خود را به واسطه سیستم حملونقل ریلی انجام میدهند، این موضوع باعث شده تا کشوری همچون برزیل در وضعیت خراب بازار سنگآهن، تمام قد قدرت را بهدست گرفته و محصول تولیدی خود را ارزانتر از ایران راهی چین کند. درس گرفتن از تجربیات خوب میتواند این راه را پیشروی معدنکاران و مسئولان بخش دولتی قرار دهد که توسعه و تجهیز ناوگان حملونقل بخش معدن میتواند تا حدودی تحمل رکود شکل گرفته را آسان کند. در واقع باید در کنار توجه به همکاریهای مشترک با کشورهای اروپایی و شرکتها معتبر به دنبال جذب سرمایهگذار داخلی یا خارجی در حوزه حمل مواد معدنی بود.
فعالسازی معادن برای فعالیت در بازارهای صادراتی
ابراهیم جمیلی، رییس خانه اقتصاد ایران درباره مدیریت در بازار مواد معدنی اظهار کرد: مدیریت بازار مواد معدنی به ۲ بخش بازار داخلی و بازار صادراتی تقسیم میشود. وی ادامه داد: به اعتقاد من، برای مدیریت بازار داخلی باید به فعالسازی هرچه بیشتر معادن کشور کمک کرد. این بدان معنا است که هیچ معدنی در کشور به دلیل شرایط ایجاد شده در بازار جهانی و متاثر از رکود داخلی میزان تولیدات خود را کاهش ندهد. به گفته جمیلی، از سویی دیگر باید سرمایهگذاران معدنی را تشویق به احداث واحدهای فرآوری و کارخانههای صنعتی در کنار معادن کرد تا با این اقدام علاوه بر جلوگیری از خامفروشی، شاهد افزایش ارزشافزوده در بخش معدن هم باشیم. رییس خانه اقتصاد ایران با اشاره به اهمیت مدیریت بازار مواد معدنی ادامه داد: سیاستها باید به صورتی باشد که از دیدگاه کیفیتی و قیمتی بتوان در بازارهای صادراتی رقابتی موفق داشته باشم. در صورتی که کیفیت محصول تولیدی کم اما قیمت آن بالا باشد، بدون شک در بلندمدت نمیتوان رقابتی موفق در بازارهای صادراتی داشت. وی با بیان اینکه دوران پسابرجام میتوان سرمایهگذاران خارجی را به سوی بخش معدن جذب کرد، تصریح کرد: در عقد قراردادهای خارجی باید به قوانین سرمایهگذاری توجه لازم را داشت تا در سالهای آینده با مشکل مواجه نشویم. از سویی دیگر باید شرکتهای داخلی را تشویق به همکاری با شرکای خارجی کرد تا بتوان شاهد توسعه هرچه بیشتر بخش معدن بود. جمیلی تاکید کرد: در صورتی که بتوانیم عملکردی موفق در بازار داخلی مواد معدنی داشته و فعالیت در این بازار را به خوبی مدیریت کنیم بدون شک فعالیتی موفق در بازارهای صادراتی نیز خواهیم داشت.